BT OCH RAJANT TECKNAR AVTAL KRING GLOBALA NÄTVERK FÖR INDUSTRIELLA MILJÖER

BT har tecknat ett globalt ramavtal med Rajant; en pionjär inom innovativ kinetisk mesh-teknik för privata trådlösa nätverk. Med avtalet integrerar BT ytterligare sin globala nätverkstäckning i kunders industriverksamheter och gör det möjligt för dem att ansluta och samla in data till företagsnätverk och datacenter från tusentals enheter; såsom sensorer, autonoma fordon, industrimaskiner, HD-kameror och VoIP-system.

I takt med att allt fler företag effektiviserar och automatiserar sin verksamhet med hjälp av Internet of Things (IoT) så ökar behovet av ett säkert nätverk. Detta gäller inte minst inom industrin där ett driftstopp kan innebära förluster på miljontals kronor i timmen.

– Avtalet med Rajant ger oss möjlighet att integrera vårt nätverk ännu grundligare i våra kunders verksamhet. Organisationer verksamma inom produktion, samt i avlägset belägna områden; såsom gruvor, oljeriggar och andra industrianläggningar, kan nu koppla upp mer av sin utrustning och enheter mot nätet. På så sätt nyttjas det industriella IoT vilket förbättrar effektiviteten och ger konkurrensfördelar, säger Hubertus von Rönne, Vice President på Global Industry Practices, BT.

– Vi är mycket glada över samarbetet med BT. Avtalet förstärker Rajants redan tydliga avtryck inom industriella applikationer och vår ledande position inom trådlösa mesh-nätverk, säger Bob Schena, VD och medgrundare av Rajant.

Hela pressmeddelandet finns på engelska här.

Mer information om partnerskapet finns även i en video, här.

• internet of things
  • industri