BT ÖKAR SÄKERHETSTJÄNSTER MED FORTINETS BRANDVÄGGAR

Nu kan kunder dra nytta av BT:s tjänster och expertis i kombination med Fortinet Security Fabric

SUNNYVALE, Kalifornien och LONDON, England - BT, en av världens ledande leverantörer av kommunikationstjänster och lösningar, och Fortinet®. (NASDAQ: FTNT), en global ledare inom högpresterande IT-säkerhetslösningar, meddelar idag om ett avtal som kommer att integrera Fortinet’s FortiGate i BT:s globala portfolio av säkerhetstjänster.

Avtalet bekräftar BT:s världsomspännande status som Fortinet Managed Security Services Provider (MSSP) Platinum Partner. BT:s kunder kommer att gynnas av det skydd som Fortinet Security Fabric ger och BT:s globala räckvidd och expertis inom IT säkerhetstjänster.

Integrerat i BT’s Assure Managed Firewall service kommer Fortinet FortiGates brandväggar ge applikationskontroll, intrångsskydd, webbinnehållsfiltrering, Virtual Private Networking (VPN) och försvar mot spion- och sabotageprogram.

Fortinet’s Security Fabric för traditionellt autonoma säkerhets system samman till en integrerad, användarvänlig och adaptiv arkitektur för att leverera distribuerad säkerhet för alla typer av miljöer, från Internet of Things till Cloud.

Mark Hughes, verkställande direktör på BT Security, sa: "Vi är fast beslutna att stödja våra kunder med säkerhetslösningar som kan hjälpa dem säkra och stödja deras resor i den digitala världen. Tillsammans med Fortinet, ger vi dem lösningar för att skydda sig mot en föränderlig hotbild utan att addera komplexitet och försämra prestanda."

Ken Xie, grundare, styrelseordförande och verkställande direktör, Fortinet, sade: "BT:s globala räckvidd i kombination med vår intelligenta och adaptiva Security Fabric är en kraftfull kombination, som understryker vår framgång tillsammans på den globala marknaden för hanterade snabbväxande säkerhetstjänster. Vi är glada över att kunna utöka vår redan starka relation för att ge det säkerhetstekniska som våra kunder behöver för att skydda och utöka sin verksamhet."

BT vill med hjälp av kommunikation göra världen bättre. BT är en av världens ledande leverantörer av kommunikationslösningar och IT-tjänster i över 180 länder. Den huvudsakliga verksamheten innefattar globala nätverk av IT-tjänster, samt lokala, nationella och internationella telekommunikationstjänster till kunder, oavsett om de är hemma, på jobbet eller på resande fot, bredband, TV och internetprodukter och tjänster, samt kombinerar fasta och mobila produkter och tjänster. Med verkan från den 1:a april 2016 har gruppen omorganiserats och de kundinriktade branscherna är nu: BT Global Services, BT Business och Public sector, BT Consumer, EE, BT Wholesale, Ventures och Openreach.

Under räkenskapsåret som slutade 31:a mars 2016, var BT-gruppens intäkter 19,042 miljoner pund, med en vinst före skatt på 3,029 miljoner pund.