BT STÄRKER SIN LEDANDE POSITION I GARTNERS MAGISKA KVADRANT FÖR GLOBALA LEVERANTÖRER AV NÄTVERKSTJÄNSTER

BT, global kommunikationsleverantör, har för tionde gången placerats i ledarkvadranten i Gartners ”Global Network Service Providers Magic Quadrant”.

Enligt Gartner “blir antalet organisationer som efterfrågar globala nätverkstjänster alltjämt fler. Detta har sin grund i globaliseringen och det ökade användandet av molntjänster – vilka ofta hanteras på andra marknader än där företagen normalt verkar. Ingenting tyder på att organisationernas efterfrågan på ökad bandbredd skulle minska. Detta beror främst på ökningen av videokommunikation, ökad användning av big data, samt organisationernas centralisering av IT-system. I takt med att affärsprocesserna blir allt mer IT-beroende och IT-arkitekturen (såsom tunna klienter) blir mer beroende av nätverket blir leverantörens pålitlighet och prestanda allt viktigare.”

Gartner slår fast att de företag som placerats i ledarkvadranten “har en komplett portfölj av telefoni- och dataprodukter, en service och support som är över genomsnittet, en global täckning och konkurrenskraftiga priser. De har en stark vision för att, bland annat, öka sin tekniska kapacitet för informations- och kommunikationsteknik (ICT) och är tydliga och öppna med denna strategi”.

– Jag är stolt över att vi har stärkt vår ledarposition i en så pass kritisk rapport. Det är tionde gången vi placeras i ledarkvadranten och rapporten presenterades bara sex månader efter att vi positionerades som ledare i Gartners “Magic Quadrant for Communications Outsourcing and Professional Services”. Den här rapporten visar att Gartner ser våra styrkor när det kommer till förmågan att utföra vårt arbete och samtidigt ha en komplett vision, säger Luis Alvarez, chief executive BT Global Services.

För att läsa hela rapporten från Gartner, klicka här.

Alexander Havelda, Bite

BT@biteglobal.com

About the Magic Quadrant
Gartner does not endorse any vendor, product or service depicted in its research publications, and does not advise technology users to select only those vendors with the highest ratings. Gartner research publications consist of the opinions of Gartner's research organization and should not be construed as statements of fact. Gartner disclaims all warranties, expressed or implied, with respect to this research, including any warranties of merchantability or fitness for a particular purpose

• luis alvarez
  • bt global services
  • gartners
  • global network service providers magic quadrant

Under räkenskapsåret som slutade 31 mars, 2013, var BT-gruppens intäkter 18 103 miljoner pund, med en vinst före skatt på 2 315 miljoner pund.

Mer information finns på www.bt.com/aboutbt