KOMATSU väljer BT som global leverantör för sin IT-satsning

BT designar, bygger och administrerar hybridnätverk och relaterade IT-tjänster inom molnlagring

BT har slutit ett nytt avtal med, den internationella tillverkaren av gruv- och byggindustriutrustning, Komatsu för en global IT-infrastruktur som täcker in 26 platser i 15 länder I Europa, Asien och Sydamerika.

BT kommer designa, bygga och administrera en skalbar hybridnätverkstjänst som kombinerar BT:s IP Connect Globalmed den tillhörande hybridtjänsten, hVPN, för mindre platser, som låter arbetare utanför företagets nätverk att säkert komma åt företagsnätverket via internet.

Komatsu affärskritiska kommunikationslösning för cirka 1100 anställda kommer att dirigeras med hjälp av BT: s One Voice service och ersätta traditionella telefontjänster med voice-over-IP-teknik. BT: s kunder kan sänka sina kostnader med upp till 34 procent genom att byta till BT One Voice.

Arbetet innefattar även prestandaförbättringar för Komatsu:s affärssystem –– genom att använda BT Connect Intelligence, där servicekvaliteten kommer att mätas i termer av affärsresultat snarare än traditionella SLA:n.

Det är viktigt för Komatsu att deras nya leverantör har en kraftfull integration av data-center och molntjänster då de planerar att migrera ett antal av sina affärssystem till molnet under de kommande åren.

Ett serviceteam från BT Advice , kommer i ett första steg förstärka Komatsu:s centrala IT-infrastruktur i två av BT:s data-center. BT Compute:s arbete innefattar telehousing, internettillgång och bandbreddsoptimering och att förbättra prestandan mellan enheter.

Chris Borremans, CIO på Komatsu Europe, säger: “Dagens avtal är början på en resa där vi kommer att gå mot flexibla, molnbaserade tjänster som stöder vår verksamhet, våra kunder och anställda över hela världen. Vi tror att BT är rätt molntjänstleverantör för att hjälpa till att forma vår framtid och förverkliga vår vision "

Fabrice De Windt, CEO på BT för Benelux, säger: " Vi är mycket stolta över att Komatsu har valt oss för sin globala IT-infrastruktur. Detta öppnar upp vägen för en ambitiös digital omvandling, med stöd av vår Cloud of Clouds. Vi ser fram emot att visa hur vår globala kapacitet kommer att driva förbättrade affärsresultat för Komatsu."

• komatsu
  • cloud
  • gruvindustri

Notiser
BT’s portfolio strategy: the Cloud of Clouds

BT:s Cloud of Clouds handlar om att låta kunderna ansluta enkelt och säkert till program och data de behöver, oavsett var de är.

Som en molntjänstleverantör, hjälper vi kunder att rör sig tryggt och framgångsrikt mot en molnbaserad affärsmodell samtidigt som man minimerar riskerna och kostnader.

Vi hanterar hela processen från nätverk till moln, vi arbetar med betrodda samarbetspartners och levererar resultat och säkerhet till ett bra pris – allt under ett och samma serviceavtal.

Klicka här för mer information om Cloud of Clouds.

Om Komatsu
Komatsu Europe International NV (KEISA) är det europeiska huvudkontoret i Komatsu Group, som är baserat i Tokyo, Japan. KEISA har representerat Komatsu i Belgien sedan 1967.

KEISA importerar och distribuerar Komatsu konstruktion, gruvutrustning och verktyg till europeiska och nordafrikanska länder och övervakar koncernens europeiska juridiska och finansiella transaktioner. KEISA fungerar också som Parts Distribution Centre för EMEA.

Komatsu:s produkter är kända över hela världen för högteknologi, produktivitet, tillförlitlighet, ekonomisk drift, användarvänlighet och säkerhet. Under 2008 lanserade Komatsu den allra första Hybrid grävmaskinen, och i alla Komatsu maskiner finns miljöskydd.

BT vill med hjälp av kommunikation göra världen bättre. BT är en av världens ledande leverantörer av kommunikationslösningar och IT-tjänster i över 180 länder. Den huvudsakliga verksamheten innefattar globala nätverk av IT-tjänster, samt lokala, nationella och internationella telekommunikationstjänster till kunder, oavsett om de är hemma, på jobbet eller på resande fot, bredband, TV och internetprodukter och tjänster, samt kombinerar fasta och mobila produkter och tjänster. Med verkan från den 1:a april 2016 har gruppen omorganiserats och de kundinriktade branscherna är nu: BT Global Services, BT Business och Public sector, BT Consumer, EE, BT Wholesale, Ventures och Openreach.

Under räkenskapsåret som slutade 31:a mars 2016, var BT-gruppens intäkter 19,042 miljoner pund, med en vinst före skatt på 3,029 miljoner pund.