​Rapport från BT: Europeiska företag inte skyddade för hot mot mobila enheter

Enligt en färsk undersökning från BT har 60 procent av europeiska företag drabbats av säkerhetsintrång mot mobila enheter under de senaste tolv månaderna. Trots detta vidtar alltför få nödvändiga åtgärder för att skydda sig mot hot såsom telefonstölder och skadlig kod. Undersökningen visar att över hälften (55 procent) av organisationerna som har drabbats av säkerhetsöverträdelser mot mobila enheter drabbades av fler än fyra attacker under det senaste året.

Studien undersöker attityder till det egna företagets säkerhet, bland personer verksamma inom IT-avdelningar på företag i Europa. Den visar att användandet av så kallade BYOD- (Bring Your Own Device) och COPE- (Corporaterly Owned Personally-Enabled) enheter är mycket utbrett, då 90 procent av organisationerna tillåter användande av sådana enheter i arbetet.

Den visar även att bara drygt var fjärde (27 procent) av organisationerna har någon BYOD-policy och enbart 23 procent av respondenterna anser att deras företag har resurser nog att förhindra säkerhetsintrång mot mobila enheter. En tredjedel (33 procent) har inget lösenordsskydd på sin mobila enhet och inte ens hälften (45 procent) har genomgått någon form av utbildning inom IT-säkerhet.

Enligt rapporten har 27 procent av de privata, eller företagsägda, mobila enheterna full åtkomst till företagets interna nätverk, eller innehåller känslig kundinformation. Nästan hälften av dem (48 procent) används dock utan någon som helst säkerhetspolicy. Bland de företag som har en säkerhetspolicy tar det i genomsnitt tretton månader för företaget att uppdatera sina mobilskydd, vilket – med tanke på att många befarar att antalet infektioner med skadlig kod kommer öka under de kommande fem åren – är mycket oroande.

Undersökningen visar också att 18 procent av respondenterna inte tar säkerhet för mobila enheter på allvar. Detta fenomen verkar vara utbrett på alla företagsnivåer, då var fjärde person, verksam inom IT-avdelningar på företag, anser att företagets vd inte tar säkerheten på allvar.

– I dagens snabbföränderliga hotlandskap är det nödvändigt för företag att ha ett grundläggande säkerhetsfokus. Säkerhet är inte något man lägger till i efterhand. I takt med att gränsen mellan de privata och arbetsrelaterade kommunikationsverktygen suddas ut är det viktigt att öka medvetandet bland medarbetarna så att företagets säkerhetspolicyer gäller även utanför kontoret. Säkerhetsöverträdelser i form av stulna enheter, smitta med skadlig kod, eller förlust av företags- eller kunddata, slukar mycket resurser från dagens företag och skadar företagets rykte och relation till kunder. Därför bör det ses som allas ansvar att se till att de mobila enheterna hålls säkra. På BT arbetar vi med en rad ledande globala organisationer för att öka deras kunskap kring säkerhet och hjälpa dem implementera förebyggande skydd. Det är först när företagen inser hur viktigt det är att förhindra att säkerhetsintrång inträffar och när de får verktygen att kunna göra detta som de på allvar kan börja utnyttja fördelarna med BYOD, säger Mark Hughes, president, BT Security.

Alexander Havelda, Text100