Undersökning från BT: Skugg-IT förändrar CIO-rollen

Dagens CIO:er har, på grund av att så kallad ”skugg-IT” blivit vanligare, nu tillfälle att öka sitt inflytande och få en mer avgörande roll inom sina organisationer. Det är den paradoxala slutsatsen av en global undersökning från BT, med nästan 1000 höga chefer på IT-avdelningar inom företag i åtta regioner.

“Skugg-IT” är det begrepp som brukar sammanfatta det allt vanligare fenomenet när olika avdelningar inom en verksamhet, som exempelvis finans- och marknadsavdelning, köper egna IT-lösningar utan att involvera IT eller andra berörda inom organisationen. Enligt studien Art of Connecting: creativity and the modern CIO, har 76 procent av CIO:erna upplevt fenomenet inom sin organisation. Studien visar även att skugg-IT i genomsnitt utgör så mycket som en fjärdedel av organisationers totala IT-kostnader.

De enskilda avdelningarnas ökade självförtroende när det kommer till att anskaffa nya IT-lösningar förändrar CIO-rollen; från att tidigare främst erbjuda reaktiv hjälp, till att nu få en mer strategisk funktion i vilken man bistår med rådgivning, hantering och säkerhet. Som ett resultat av skugg-IT, tillbringar dagens CIO:er 20 procent mer tid och en avsevärd större del av företagets IT-budget på säkerhet, än för ett par år sedan.

Trots en utbredd oro över minskade kontrollmöjligheter och ofta nedskurna budgetar ger de förändringar, som uppkommit i samband med skugg-IT, dagens CIO:er en unik möjlighet att utveckla sin roll.

Nästan sex av tio respondenter uppger att företagets CIO spelar en mycket mer central roll i styrelserummet idag än för två år sedan och 68 procent upplever att företagets styrelse förväntar sig betydligt mer av dem än tidigare.

Trenden återspeglas även i de nyckeltal med vilka arbetsgivare bedömer CIO:ernas arbetsinsats; 81 procent uppger att deras ansvarområde numera innefattar mer ekonomi än IT.

64 procent av respondenterna anser att styrelsen förstår företagets behov av en mer kreativ CIO som kan verka över hela organisationen genom att hantera teknik och kunskap inom respektive avdelning, i syfte att nå strategiska affärsresultat. Detta är en ny situation som majoriteten av CIO:erna ser positivt på: 69 procent uppger att den ökade möjligheten att vara kreativ är ”det största pluset med deras arbete”.

Undersökningen visar att CIO:er ser mobilkommunikation (73 procent), unified communications (72 procent) och molnet (71 procent) som de tekniker som bidrar mest till att göra deras arbetsroll mer kreativ. Samma tekniker anses också vara de viktigaste när det kommer till att prestera affärsresultat. Slutsatsen blir att ju kreativare man får vara när det kommer till mobilkommunikation, unified communications och molnet, desto större är chanserna att man kan leverera resultat som motsvarar styrelsens förväntningar.

– Företagens CIO:er är, tack vare deras strategiska överblick, perfekt lämpade för att leda ett kreativt teknikanvändande inom organisationen. Jag har själv varit CIO och ser nu hur rollen står inför en stor förändring. I den nya rollen tillåts CIO:er att vara friare och arbeta närmare med IT-partners – vilket kommer få kreativiteten att flöda, säger Luis Alvarez, chief executive officer, BT Global Services.

Om undersökningen

Rapporten“Art of Connecting: creativity and the modern CIO” baseras på en undersökning med 955 höga chefer inom företags IT-avdelningar i USA, Storbritannien, Brasilien, Spanien, Australien, Beneluxregionen och Singapore. Undersökningen genomfördes under november 2014 av det oberoende undersökningsföretaget Vanson Bourne.