Video samlar utspridd personal

Ny forskning pekar på att video är nyckeln till lyckat samarbete – BT och Cisco svarar genom förbättrad integration av video i en kollaborationsplattform.

Resultat av den oberoende undersökningen, på uppdrag av BT and Cisco, visar att organisationer använder video för att förenkla och effektivisera kommunikationen med sina medarbetare. Tillsammans med en ökning av molndata och mobila tjänster ska den här typen av utveckling hjälpa till att minska risken för att det blir en ”digital klyfta” mellan organisationer och dess medarbetare. Studien visar att teknik som video, molntjänster och mobil har börjat bli kritiska plattformar för kommunikationen inom verksamheter. 85 % tror att videotjänster skulle ge ett högt värde och vara användbart och nära tre fjärdedelar (72%) av de tillfrågade beslutsfattarna inom IT säger att de skulle vilja använda video på deras arbetstelefoner eller surfplattor.

Resultatet pekar på att det krävs vidare arbete för att minska risken för en ”digital klyfta” då de anställda känner brist på personlig interaktion med sina kollegor. Två tredjedelar (60%) av de tillfrågade klagar på den tid som går förlorad i försök på att komma i kontakt med sina kollegor och tre fjärdedelar vill ha enklare sätt att dela information på.

För att adressera detta behov uppgraderar BT och Cisco den videotekniska plattformen BT One Cloud. De nya förbättringarna förenklar schemaläggningar av videokonferenser i Outlook. De gör det också enklare för olika typer av videoanvändare att delta i en konferens trots att de använder olika enheter eller applikationer, exempelvis TelePresence och Skype for Business – oavsett om man befinner sig inom eller utom organisationens nätverk.

Om undersökningen
Den oberoende undersökningen på uppdrag av BT and Cisco tillfrågade 758 beslutfattare inom IT om vilka förväntningar och krav de såg för molnbaserat samarbete. Respondenterna var antingen huvudbeslutsfattare eller gemensamma beslutfattare inom IT från ett brett spektrum av organisationer inom den privata och offentliga sektorn, med mer än 500 anställda. Undersökningen genomfördes sommaren 2016 i 10 olika marknader - England, Frankrike, Tyskland, Spanien, Australien, Indien, Hong Kong, Sydafrika, Singapore och USA

• digital klyfta
  • cisco

BT vill med hjälp av kommunikation göra världen bättre. BT är en av världens ledande leverantörer av kommunikationslösningar och IT-tjänster i över 180 länder. Den huvudsakliga verksamheten innefattar globala nätverk av IT-tjänster, samt lokala, nationella och internationella telekommunikationstjänster till kunder, oavsett om de är hemma, på jobbet eller på resande fot, bredband, TV och internetprodukter och tjänster, samt kombinerar fasta och mobila produkter och tjänster. Med verkan från den 1:a april 2016 har gruppen omorganiserats och de kundinriktade branscherna är nu: BT Global Services, BT Business och Public sector, BT Consumer, EE, BT Wholesale, Ventures och Openreach.

Under räkenskapsåret som slutade 31:a mars 2016, var BT-gruppens intäkter 19,042 miljoner pund, med en vinst före skatt på 3,029 miljoner pund.