BUKOWSKIS MODERNA HÖSTAUKTION 2005

Det ideala totala utropspriset 40 miljoner återigen passerat med råge. Återigen presenterar Bukowskis en betydande Modern auktion. Det totala utropet ligger på 43 miljoner och vid en jämförelse med 2004 års höstauktion ser man att statistiskt är auktionerna nästan identiska – på ett par tusenlappar när. Men det är endast siffermässigt som auktionerna liknar varandra. Helt andra konstnärer dominerar 2005 års Moderna höstauktion. Hela sex konstverk har förväntningar på miljonnivå eller högre. Brilliant konkretism från Halmstadgruppen Sällan har ett så stort antal intressanta kompositioner från Halmstadgruppens mest åtråvärda period d.v.s. 20 och 30-talet kommit till försäljning. Erik Olsons ”Diagonal komposition” eller Sven Jonsons ”Stilleben med citron” är kanske de mest iögonfallande men även den personligt kubistiska ”Hamnkaféet” av Esaias Thorén kommer att väcka habegär hos många. Två betydande verk av GAN presenteras. ”Sjömän i hamn” är höstens huvudnummer av konstnären. I en klass för sig men i samma genre lockar Otto G. Carlsunds ”Komposition för matsal”. Målningen från 1928 gjorde Carlsund under en period när han försökte att ge varje rum i ett hus en speciellt formgiven konst. Europa väntar på auktionen – Europa väntar på Tinguely. Medlemskapet i International Auctioneers ger Bukowskis 400.000 extra kunder. Men nya kundkontakter skapas också genom de idag sedvanliga visningsturnéerna i Europa. I höst har Bukowskis marknadsfört auktionerna på ambassaderna i Paris och London samt på konsulatet i Zurich. I Zurich blev uppståndelsen stor kring schweizaren Jean Tinguelys skulptur ”Meta-Matic no 5”. Dessa ”självritande” skulpturer blev mycket uppmärksammade på Moderna Museet under Pontus Hulténs tid i början på 1970-talet. ( Läs mer i spec. press- release ). Tre utländska mästerverk har utropspris på miljonnivå. Lucio Fontanas ”Concetto spaziale” från 1960 är en guldskimrande duk med inte mindre än femton perforeringar. Utrop 1-1.2 milj. Tuschlaveringen ”Homme et femme II” av Pablo Picasso ropas i 1.1-1.2 milj och den stora röda duken ”Composition abstraite” av Serge Poliakoff har förväntningar kring 1.5-2 milj. Många kända svenska namn trängs på den samtida avdelningen. Två tidiga mästerverk av Lena Cronqvist lämnar ingen oberörd. ”Madonna ( en känsla av otillräcklighet )” beskriver en starkt utmattad mamma med sitt barn i famnen. ”I badet” har hon ömsint målat av sin man Göran Tunström i badkaret – vardagsrealism när den är som bäst. Peter Dahls ”I parken” för tankarna till de stora målningarna från Fredmans epistlar som såldes för rekord höga priser i våras. Synnerligen god samtidskonst produceras också av Ernst Billgren och Lennart Aschenbrenner ”Två vargar i en spegel” av Billgren och ”Kuvert-stolen” av Aschenbrenner är centrala verk i dessa två konstnärers produktion. En av de riktigt stora i Sverige och utomlands just nu är Jockum Nordström. ”Biljard-spelare” från 1992 är ett typiskt exempel på hans konstnärsskap. Konsthantverk Eftertraktat silver Georg Jensens silver är magiskt. Efterfrågan är enorm och auktionshus världen över slåss om att få sälja. Bukowskis kan denna auktion visa upp en välmatad avdelning. Inte mindre än tre Jensenkandelabrar finns till försäljning. En delvis bladhölstrad bordsarmatur från 1923 kommer också att dra blickarna till sig. Design och möbler Avdelningarna för möbler 1900-tal och Svenskt Tenn är större än vid de senaste auktionerna. Primadonnorna på möbelavdelningen är ett skåp av Carl Hörvik från 1926 samt en praktspegel från Orrefors glasbruk av Simon Gate. Spegeln som är ett unikt exemplar tillverkades för Stockholmsutställningen 1930. Svenskt Tenns möbler eftersöks numera inte bara av svenskar. Josef Frank är numera stor även i USA. På designavdelningen kan man i höst hitta Jonas Bohlins eftersökta skåp ”Slottsbacken” i ek och järn. Önskar man ett ”mjukare” skåp finns italienaren Aldo Turas 50-tals barskåp som är klätt i knallgrönt getskinn. Skåpets intressanta proveniens är familjen Wennergren i Stockholm. Av stort intresse är också de många italienska ljuskronorna av olika formgivare. Sju olika modeller finns att välja bland. Mattavdelningen är som vanligt välfylld och höstens Märta Måås-Fjetterström mattor utmärker sig genom att visa upp mycket ovanliga mönster. AUKTIONSFAKTA Totalt antal: 1295 Totalt utrop: 43 milj. Auktion: 1-4 november Visning: 22-30 oktober För information: Kerbela Nobel 08-614 08 52 nobel@bukowskis.se För bildmaterial kontakta: Linda Ring 08-614 08 40 ring@bukowskis.se