Glas, Porslin & Orientaliskt Konsthantverk

Nu kan man ta tillfället i akt och beundra renässansmajolika på Bukowskis visning, annars finns en hel magnifik uppsättning på Nationalmuseum, den s.k. Kristinaservisen. Svenska fajanser är från 1700-talet men italienska fajanser är som bäst på 1500-talet. Missa inte auktionens två majolikafat från Urbino, från senrenässans, 1500-talets slut, nr 1590 och 1591, utrop 100.000. Dekorerna utfördes ofta ur Gamla och Nya testamentet och ur den klassiska mytologin eller historien. Liksom alla fajanser fick majolikan sin speciella karaktär av den heltäckande vita tennglasyren. Dekoren är berättande och kallas istoriato och målades direkt på den obrända glasyren i starkeldsfärger. Dessutom har vi en vitglaserad terrakottaskulptur, nr 1589, utrop 100.000-150.000, från Florens. Hand i hand med de stora samhällsomvandlingarna under tidigt 1800-tal förändrades också porslinets karaktär. En ny samhällsklass blev tongivande och den ville omge sig med praktfulla ting som det lyser om av guld och färger. Napoleon introducerade kejsarstilen, empiren. Det vita porslinet försvann och gav plats för förgyllning, bronsimitation. Stafflimåleriet övertogs av porslinsdekoratörer. Man återgav landskap, slottsvyer, parker, målade som souvenirer från städer, brunnsorter. Empirens läckra blomsterstilleben kan lika gärna pryda ståtliga empire urnor som taveldukar. Nikolaj I (1825-55) efterträdde sin plötsligt bortgångne broder Alexander I. Hans intresse för porslinet som tillverkades på den kejserliga porslinsmanufakturen i Sankt Petersburg var stort. Speciellt förtjust var han i militärmotiv. Stora representationsserviser tillverkades för de olika kejserliga palatsen med magnifika uppsatsskålar, vinkylare, terriner och kandelabrar med reliefprydda förgyllningar och måleri i starka färger, helt i enlighet med tidens modestil. Porslinsavdelningens dyraste objekt är ett par kejserliga palatsurnor från Nikolaj I:s tid med högklassiga blomsterstilleben, frånsidan pryds av palmetter. Guldet är polerat och ciselerat i flera färger, hänklarna är utförda med rosetter och vädurshuvuden. Utropet för paret är 1 500 000 – 2 000 000 SEK. Den kinesiska avdelningen är omfattande och innehåller flera nummer ur svenska samlingar. Ostindieresenärer på 1700-talet var inte endast entreprenörer utan också äventyrare. Många oväntade händelser kunde inträffa på en färd runt halva jordklotet. Sjukdom, skeppsbrott, pirater – ja många var farorna som lurade längs vägen. Men lyckades företaget var vinsterna desto större. Väl i Canton kunde superkargörer och manskap från skeppen shoppa runt i alla slags butiker längs trånga gränder. Dåtida souvenirer fyller nu hyllor, byråar, fönster etc på Bukowskis. Utbudet är verkligen varierat. Bland konsthantverket hittar man en bricka gjord för europeisk marknad med beställarens vapen, nr 1697, utrop 80.000. Brickan har emaljdekor på koppar. Emaljmåleriet introducerades i Kina av franska jesuiter under Kangxis period (1662-1722). Basen för emaljerna var vanligtvis koppar och stilen överensstämde med det samtida emaljmålade porslinet. Den rosa emaljen är en nyhet och gav namnet famille rose. För kejserligt bruk tillverkades de emaljmålade kopparföremålen i kejsarens palats i Beijing. För export gjorde man dem i Sydostkina och i Canton. Under 1700-talets förra hälft var motiven kinesiska men gjordes senare efter europeiska förlagor, ”europeiserande”. Då introducerades skuggtekniken och perspektivet och sättet att måla i gråa nyanser, grisaille. Här finns en glasmålning av hög klass med ett kinesiskt trädgårdsmotiv, nr 1698, utrop 80.000-100.000. Också glastillverkningen kom att blomstra från ca 1700 i Kina och leddes av utländska jesuiter i Den förbjudna staden i Beijing, i det kejserliga glasbruket. Glasmålningarna gjordes däremot huvudsakligen i Canton för export och kom att pryda många europeiska slott och herrgårdar. Man använde sig av en mycket speciell teknik som gick ut på att motivet målades på baksidan av glaset fast bilden skulle ses framifrån. Man kan kanske kalla detta för undersides målat glas, på engelska ”reverse painting”. Två vinofferskålar av noshörningshorn, nr 1691 och nr 1692 inköptes av och har tillhört Hans Öström, ropas för 60.000 respektive 60.000-80.000. Enligt daoismen ansågs noshörningshorn ha magiska egenskaper och användes som afrodisiaka. Vinofferskålar har alltid varit samlarobjekt och gavs i present till framgångsrika lärda män. Bland famille roseporslinet finns många roliga objekt, som t.ex. en vaktelterrin Nr 1773, utrop 60.000. Den är tillverkad för engelsk marknad. Också Sverige hade sina ”smörhönor” av fajans från Marieberg. Drakvalpen Nr 1683, utrop 30.000-40.000, ett kinesiskt fabeldjur med djupt grön glasyr, från 1600-talet var kanske tänkt som ett väktardjur men är mera tilltalande än skräckinjagande. Till 1700-tals inredning hörde olika slags husdjur som befolkade spiselkransar, konsoler, byråar osv. Fåtal har klarat sig utan hårdhänt framfart av lekande barn. Men trots lagningar och spår av tidens tand brukar de uppnå höga priser. Nr 1779 och 1780, utrop mellan 30.000 och 60.000, sittande mopsar efter meissenförebild, var modehunden på 1700-talet. Något ovanlig är nr 1755, utrop 30.000, ett flambéglaserat vildsvin med intressant proveniens. Den har en gång ingått i Ekolsunds samlingen och är en gåva av Carl Kempe. Nr 1778 är tre ovanliga tallrikar med botaniska motiv, efter den holländska botanisten Maria Sybille Merian botaniska planschverk. Troligen har de komponerats av Cornelis Pronk, Hollands Christian Precht, för den holländska marknaden. Nr 1731 är ett par praktfulla terriner med fat i barockform efter meissenmodell från 1730-talet, sällan ser man ett par sådana, utrop 60.000-80.000. En magnifik middagsservis ingår i auktionens sortiment. Man vet inte vilken ostindiefarare som fraktat den till Sverige eller när, men den är en beställningsservis för den svenska adliga ätten Ekensköld som har ett ekblad och ekollon i sitt vapen, .nr 1792, utrop 200.000. Denna gång har vi ett alldeles speciellt stort utbud av blåvitt porslin med många objekt från Ming dynastin. Nr 1824, utrop 500.000-600.000, är en sällsynt vinkruka, modell guan med Jiajings sex karaktärers märke och från perioden (1522-1566). Den har ett fortlöpande mönster av lekande gossar, ett populärt motiv i Kina ända från 1200-talet. Detta ansågs inspirera kejsaren till många manliga arvingar. Krukan har ingått i Emil Hultmarks samling och varit utställd på både Nationalmuseet och Kungliga Akademien. Nr 1857, utrop 60.000, en vinofferskål från Ming dynastin, tillverkad för den kinesiska marknaden är elegant med sin återhållsamma dekor, invändigt med den femkloade draken och en hemlig ”anhua” dekor av drakar på indsidan av kuppan. Nr 1857, utrop 120.000-150.000 har ett par altarvaser som sällan dyker upp utanför Kina. De har inskription som daterar dem till ett bestämt år under kejsar Kangxis regeringsår. Dekoren är den klassiska draken som jagar en flammande helig pärla. Från 1600-talets slut är ett par ståtliga urnor med europeisk inspirerad barockdekor i form av flikig krage, nr 1884, utrop 60.000-80.000. Totala utropet är 8 miljoner varav 4,6 miljoner för den orientaliska avdelningen. Förra auktionens porslinsavdelning omsatte hela 17, 5 miljoner! För mer information: Antonia Berglund 08-614 08 00 berglund@bukowskis.se