Näthandeln av antikviteter ökar snabbast i Västsverige

Göteborg och Västsverige är den region där handeln av antikviteter och konstföremål via Bukowskis nätauktion ökar snabbast. Under 2015 ökade handeln i regionen med 26 procent, vilket kan jämföras med 19 procent för hela landet.

Nätauktionerna har de senaste åren tagit över stora delar av marknaden från de traditionella auktionerna. För Bukowskis är Göteborg och Västsverige den region där onlineköpen av antikviteter och konstföremål ökar snabbast. Under 2015 ökade handeln på nätauktioner i regionen med 26 procent.

– Det finns ett enormt intresse i Västsverige för antikviteter. Göteborgs historia av att vara en handelsstad med många betydande industrier och internationella kulturella förbindelser gör regionen till en skattkista av åtråvärda konstverk och andra dyrbara föremål, säger Andreas Rydén, Bukowskis vice vd och chefsexpert för konst.

I Västsverige finns flera av landets viktigaste konstsamlare, till exempel Familjerna Fürstenberg, Pineus, Fraenckel och konstskolan Valand. Här finns också många stora konstnärskap som Ragnar Sandberg, Inge Schiöler och Gösta Sandels. Slott som Gunnebo, Kaflås och Mariedal drog till sig sin tids största konsthantverkare, som utsmyckat de många slotten och herresätena i regionen.

I hela Sverige ökade Bukowskis onlinehandel av antikviteter och konstföremål med 19 procent under 2015. Totalt sålde Bukowskis antikviteter för cirka 801 miljoner kronor under 2015, varav 60 procent av auktionsinkomsterna kom från nätauktioner.

Bukowskis näthandels ökning på 19 procent kan jämföras med att den totala onlinehandeln i Sverige ökade med 12 procent under 2015, enligt siffror från ehandelsbetalningsföretaget Dibs.

– Sverige har snabbt blivit världsledande på nätauktioner, något som håller på att förändra antikmarknaden både för konsumenter och för handlare. Tidigare var branschen svårtillgänglig, men nätauktionerna har gjort antikviteter åtkomliga för alla, säger Andreas Rydén, Bukowskis vice vd och chefsexpert för konst.

För mer information och bildmaterial, kontakta:Paulina Sokolow, kommunikationsansvarig, 070-267 09 23, paulina.sokolow@bukowskis.com

Konstnärliga skatter från Göteborg och Västsverige

• Äldre asiatiskt konsthantverk.
  • Många förnäma samlingar med anknytning både till Ostindiska kompaniet på 1700-talet, men också via köpmän och handelsresande i Fjärran Östern, exempelvis familjen Sahlgren.
  • Glasurnor från Göteborgs glasbruk. Tidig storskalig produktion av glas från 1761 – 1808. Bra exempel är deras pokalglas.
  • Lindome-möbler: Kända för sin speciella stoltillverkning med början på 1700-talet.
  • Göteborgskoloristerna. Det särskilda ljuset och den konstnärliga självständigheten gentemot huvudstaden gav upphov till enastående konstnärskap, bland dem bl a Ragnar Sandberg.
  • Formgivaren Otto Schultz och Boet. En unik hållning i den svenska 1900-talsdesignen.
  • Slott som Gunnebo, Kaflås, Mariedal, Stora Ek m fl drog till sig sin tids största konsthantverkare.

• konstmarknad
  • nätauktion
  • auktion
  • onlinehandel
  • onlineauktion

För mer information, kontakta Paulina Sokolow, kommunikationsansvarig, 0702670923, eller paulina.sokolow@bukowskis.com

Bukowskis är störst i Norden på kvalitetsauktioner. Kontor finns i Stockholm, Göteborg, Malmö, samt Helsingfors. Hos Bukowskis finns Sveriges främsta experter inom klassisk, modern och samtida konst samt design och konsthantverk. VD är Anna-Karin Laurell.