Svensk konstnär på tio-i-topplista på dyraste kvinnliga i världen

Cecilia Edefalks målning Baby, från 1986-87, såld på Bukowskis i november förra året för ca 6 miljoner kronor, kommer på åttonde plats av dyrast sålt konstverk av nu levande kvinnliga konstnärer. Det är auktionsprisindexsiten Artprice.com som har tagit fram listan, där svenska auktionsfirman Bukowskis är sticker ut bland de internationella auktionshusen Sotheby’s, Christies och Phillips de Pury.

När Cecilia Edefalks Baby såldes förra året blev målningen den dyraste sålda målningen någonsin av en svensk verksam konstnär. Den slog det gamla rekordet av Peter Dahls Stolta Stad, som klubbades för 5,7 miljoner kronor 2005.

På första plats enligt auktionssajtens nyhetsbrev från februari kommer fotografen Cindy Shermans Untitled #153 från 1985 på Phillips de Pury för ca 16 miljoner kronor, därefter USA-baserade etiopiska konstnären Julie Mehretu vars verk The Seven Acts of Mercy såldes på Sotheby’s för 13,3 miljoner kronor och på nummer tre den indiska konstnären Bharti Kher, vars målning såldes på Sotheby´s i London för 8,5 miljoner kronor.

Här är hela listan för de dyraste kvinnliga konstnärerna.

För mer information, kontakta Paulina Sokolow, kommunikationschef, 0702670923, eller paulina.sokolow@bukowskis.com.

Bukowskis är störst i Norden på kvalitetsauktioner. Kontor finns i Stockholm, Göteborg och Malmö samt Helsingfors. Hos Bukowskis finns Sveriges främsta experter inom klassisk, modern och samtida konst samt design och konsthantverk. VD är Michael Storåkers.