Bygelgitarrer i friskvårdssatsning

Spiltangruppen kallar sig ett gäng glada pensionärer i Hudiksvall som träffas varje onsdag för att spela gitarr och sjunga. Gruppen startade för sex år sedan och stöds av Hudiksvalls kommun, som ser verksamheten som en form av friskvård. Att hålla kommunens pensionärer pigga och friska är en lönsam verksamhet när medellivslängden ökar i befolkningen.

Inger Hellberg spelar gitarr och är ledare för gruppen. Hon är också pensionär, men arbetar som volontär i ett samarbete mellan PRO och kommunen. Den här onsdagen är gänget på studiebesök hos Bunne Music AB i Hudiksvall, företaget som tillverkar bygelgitarren, instrumentet som är en förutsättning för att alla i gruppen ska kunna vara med och spela.

– Jag har alltid spelat gitarr och sjungit, så för mig är det naturligast att spela på vanlig gitarr, säger Inger Hellberg. Men de andra spelar på så kallade bygelgitarrer som inte kräver några förkunskaper eller övning, och nu är vi här för att se hur de tillverkas, berättar hon.

– Vi bara följer färger och böjer en bygel för att byta ackord, säger Lennart, som är gruppens materialansvarige och sköter om gruppens gitarrer och utrustning. Vi spelar två och två, en som drar över strängarna och den andra som byter ackord med bygeln.

Men det här gänget nöjer sig inte med att enbart träffas och spela, man ger sig också ut på turné. Inger Hellberg ordnar spelningar på församlingshem och äldreboenden runt om i kommunen och deras besök är mycket uppskattade.

– Att boka in spelningar är en del av mitt arbete, men också att leta fram och föreslå nya låtar. Sedan hjälps vi åt allihop att komma ihåg vilka låtar vi spelat, det är inte alltid så lätt i vår ålder, säger Inger med ett stort leende på läpparna

Hennes önskan är att fler vill bilda spelgrupper. Om man sedan gör det genom kommunen, PRO eller som studiecirkel spelar ingen roll. Huvudsaken är att fler upptäcker hur enkelt och hälsosamt det är med musik.

• bygelgitarr
  • instrument