Musikinstrument tillverkas i Sverige och exporteras till Japan

Bunne Music AB i Hudiksvall är något så ovanligt som en svensk tillverkare av musikinstrument. Dessutom med framtidstro och nyss inflyttade i alldeles nybyggda lokaler vackert belägna vid småbåtshamnen inne i centrala Hudiksvall.

– Vi flyttade in i juni 2014, berättar Anders Mohss, VD för Bunne Music AB. Nu producerar vi ungefär 3000 instrument om året, och det ökar för varje år.

Det är inga vanliga gitarrer eller pianon som produceras här, utan bland annat en liten speciell gitarr som kallas för Bygelgitarr eller Bunnegitarr. Både gitarren och företaget har nämligen fått sitt namn efter sin upphovsman Sten Bunne (bilden). Han arbetade i början av 1980–talet som musikpedagog med förskolebarn, åldersdementa och funktionshindrade ungdomar och ställde sig då frågan: Måste det vara så svårt, mödosam och krävande att få spela musik tillsammans med andra människor? Måste det alltid vara människan som anpassar sig till instrumentet? Sten ville komma åt de positiva effekterna med att spela musik tillsammans och skapade därför en gitarr som alla kunde spela på, just det, ALLA.

– De först exemplaren hade ganska mycket ”gör det själv”-charm över sig, men funktionen var den samma då som idag, skrattar Anders Mohss. Numera är det riktigt fina akustiskt instrument, med fodral och inbyggd mikrofon för de som vill rocka loss ordentligt.

Det är framför allt offentliga och privata aktörer inom skola och omsorg som köper instrumenten som tillverkas i Hudiksvall. Men ungefär hälften av produktionen går till Japan där intresset väcktes genom de arbetsmetoder som företaget utvecklat för att använda musik som redskap inom äldreomsorg. Japan har en stor åldrande befolkning och söker med ljus och lykta efter nya metoder för att kunna ta sig an denna stora utmaning. Sedan ett par år har man eget kontor i Tokyo med tre anställda. I Japan är det också vanligt med volontärer som åker ut på olika verksamheter, så här finns en stor grupp privatpersoner som gärna går på kvällskurs för att lära sig spela bygelgitarr. Sedan åker de ut till olika äldreboenden och spelar och sjunger med de gamla.

Den största kundgruppen i Sverige har hittills varit förskolorna, men det finns en tydlig trend att instrumenten mer och mer köps in till den vanliga grundskolan.

Företaget tillverkar inte bara gitarrer, utan även en liten ensträngad elbas, flöjter och tonboxar, eller klangplattor som de själva föredrar att kalla dem.

Företagets flöjter behöver också en närmare presentation, för de är så klart inga vanliga flöjter. Varje flöjt har nämligen bara en enda ton. Inga hål som fingrarna måste hålla för. Inga konstiga munrörelser behövs för att det ska bli ljud. Nej, de här flöjterna är som om du skulle plocka isär en kyrkorgel och dela ut en pipa till varje elev. Flöjterna är helt tillverkade i trä och det finns från höga diskantflöjter, tillverkade av cederträ, ner till djupa basflöjter gjorda av svensk ek och gran.

– Det fantastiska med dessa instrument, precis som med klangplattorna, är att man kan dela ut ett instrument till varje elev och så spelar de bara på det stället där just den tonen ska komma. Koncentrationen blir fullständig och risken att misslyckas med att pricka in sin enda ton är minimal. Det stimulerar eleverna och får dem att känna sig bra och lyckade, konstaterar Anders Mohss.

Sommaren 2014 lanserade Bunne Music en lärobok i musik för grundskolan. Sedan dess har inget varit sig likt, menar Anders Mohss.

– Visst anade vi att det fanns ett behov av nya läromedel, men att det skulle bli en sådan anstormning hade vi aldrig räknat med. Vi fick göra fyra nytryck under hösten för att möta efterfrågan. Nu är vi i kapp med leveranserna och kan leverera i den takt kunderna beställer, och det känns väldigt skönt avslutar Anders Mohss.

Företaget får ofta telefonsamtal och mejl som ger små inblickar i användarnas vardag.

– Att få de här små inblickarna är otroligt uppmuntrande, säger Anders Mohss, och ser riktigt lycklig ut.

Citat från lärare som provat instrumenten:

”Idag har jag spelat och sjungit med åk 1 och 2. Vi körde "var bor du lilla råtta"med klangplattor som komplement till sången. Kommentar av en kille i åk 2:a var: 'vad coolt det låter”.

”Vi har kört en följa-dirigenten-övning i åk 1 och 2 med färgkodningen och bygelgitarrer i par. Jisses vilken koncentration bland musikanterna när en kompis trampar på färgmarkeringarna. En dirigent var alldeles överväldigad över att känna att det var han som styrde hela båten.”

• funktionshindrade
  • åldersdementa