by Crowd lanserar ytterligare en plattform med fokus på investeringar

I samarbete med aktörer inom finansbranschen lanserar nu by Crowd ännu en plattform. Sajten heter Investor by Crowd och har samma grundläggande affärsmodell som de tidigare plattformarna Jobs by Crowd och Sales by Crowd. Här adderar man dock ytterligare en dimension. Företag kan söka kapital och inte bara nå allmänhetens nätverk, utan även svenska investeringsmäklare och deras nätverk.

Världen bubblar av innovation, teknologi och nya affärsmodeller. En av de största frågorna för många entreprenörer handlar om kapital. Hur man ska finansiera sin verksamhet och hur man hittar de människor som är villiga att investera i en idé.

Investor by Crowd lanseras med intentionen att ta en ledande position bland dagens olika alternativ av kapitalanskaffning. Man väljer ett alternativt tillvägagångssätt jämfört med den "traditionella" crowdfundingen där många mindre investeringar tillsammans skall fylla det totala investeringsbehovet. Istället skall Investor by Crowd vara det naturliga alternativet till de företagare som söker smart kapital. Det vill säga investeringar från endast ett fåtal investerare, med rätt kunskap, rätt nätverk och med långsiktiga intentioner. Företagaren lägger, precis som på övriga sajter, upp en förfrågan om kapital som sprids över olika nätverk. Man utfäster en hittelön som betalas ut om/när en person tipsar om en kontakt som leder till en investering.

Dessutom öppnar man upp sajten för Corporate Finance företag, så kallade investeringsmäklare, som traditionellt sett bland annat hjälper företag att genomföra nyemissioner. Investeringsmäklaren får en naturlig plattform för att publicera sina emissioner och kan på ett enkelt sätt samarbeta i syfte att säkerställa maximalt resultat för en given emission. Självklart når man Investor by Crowd också allmänheten i syfte att i hitta nya investerare och därmed ytterligare öka chanserna för en framgångsrik emission. Investor by Crowd har redan idag dialog med ett 10-tal investeringsmäklare som alla är mycket spända för lanseringen. "Redan idag har vi sett framgångsrika investeringsförmedlingar via systersajten Sales by Crowd, då vi nu renodlar denna del av verksamheten till en egen plattform ser vi att vi ytterligare ökar möjligheterna för mindre företag att nå rätt affärer, rätt rekryteringar och inte minst nu, via Investor by Crowd, rätt investerare", säger Peter Dahlberg, VD på by Crowd AB.

"Tack vare by Crowd har vi fått möjlighet att utveckla vår verksamhet vidare - Tack Investor by Crowd", säger Magnus Winterman, VD på företaget Mobilearn.

Betaversionen av Investor by Crowd släpps i Januari 2014.