Bauhaus i Sisjön

Pressmeddelande -

Bygg-Göta stärker sitt fastighetsinnehav och förvärvar Bauhaus i Sisjön, Göteborg. Säljare är en av de större aktörerna i Sisjön Alaska Fastigheter.

Bygg-Göta förvärvar den nybyggda Bauhausfastigheten i Sisjön, södra Göteborg.

Byggnaden, vilken innefattar cirka 17 000 kvadratmeter lokal area, är fullt uthyrd till Bauhaus på ett långt hyresavtal och invigdes i slutet av september 2016. Fastigheten har beteckningen Högsbo 37:2 och är belägen i hjärtat av Sisjöns handelsområde.

Sisjön är inte bara en del av Nordens största verksamhetsområde utan är även, tillsammans med handelsfastigheten 421 i södra Högsbo, den största externhandelsdestinationen i Göteborgsregionen med mer än 140 000 kvadratmeter handelsyta. Sisjön står dessutom inför en mycket stor expansion. Totalt kommer över 100 000 kvadratmeter kommersiella lokaler att tillföras området under den kommande 5-7 årsperioden, där Alaska kommer att stå för den absoluta merparten av denna utveckling. Utöver detta innefattar aktuella planer tillskapande av totalt cirka 6 000 nya lägenheter inom en kilometers radie från fastigheten.

Överlåtelsen av fastigheten sker genom förvärv av det fastighetsägande bolaget och Bygg-Göta tillträder aktierna den 29 november 2018.

Försäljningen har skett i en strukturerad process, där Panreal har agerat säljarens rådgivare. Werks Advokater har varit legal rådgivare i affären.

Försäljningen av Bauhaus är ett led i den process vi befinner oss i, där vi nu ska fokusera på att skapa bästa möjliga förutsättningar för att kunna driva den betydande utveckling Sisjön står inför. Det känns samtidigt väldigt roligt att Bygg-Göta, som en lokal och långsiktig ägare, väljer att gå in i Sisjön, säger Lars-Åke Alexandersson, delägare Alaska Fastigheter.

– Investeringen ger Bygg-Göta ett tillskott med en bra handelsfastighet som förstärker nuvarande innehav av de bilanläggningar vi idag äger och förvaltar i Eklanda. Den relativt nya fastigheten stämmer väl överens med vår strategi som inriktar sig på fastigheter vilka innehar bra kvalité med moderna tekniska funktioner, säger Ronny Persson, VD på Bygg-Göta.

Om Alaska

Alaska Fastigheter är fortsatt, efter försäljningen till Bygg-Göta samt efter den tidigare kommunicerade försäljningen till Fastighets AB Regio, den ledande fastighetsutvecklaren i Sisjön, där bolaget valt att fokusera sin verksamhet. Bolaget har nu en stor inriktning på fortsatt utveckling av området och fokus ligger på att tillvarata byggrätter för att skapa ett fantastiskt område för handel, kontor och service.

Om Bygg-Göta

Bygg-Göta är en av Göteborgs större privata fastighetsägare som består av en företagsgrupp som bl.a. omfattar koncernbolagen Bygg-Göta Göteborg AB och Bygg-Göta Fastigheter AB med dotterbolag. Gruppen bedriver sedan snart 60 år fastighetsutveckling, byggledning och fastighetsförvaltning huvudsakligen avseende egna projekt och fastigheter. Förvaltningen omfattar drygt 100 egna fastigheter, innefattande ca 1 700 bostadslägenheter och 650 lokaler om tillsammans ca 500 000 kvadratmeter.

Linda Neidert

Presskontakt Marknadschef/Uthyrningsansvarig Marknad och Uthyrning 031-580651

Bygg-Göta

Bygg-Göta är ett av Göteborgs större privatägda fastighetsbolag. Vi äger och förvaltar ca 100 egna fastigheter, både bostadshus och kommersiella fastigheter i Göteborgsområdet. Beståndet består av totalt ca 1 700 bostadslägenheter och ca 650 lokaler om tillsammans ca 450 000 m2. Vi eftersträvar att erbjuda våra hyresgäster ändamålsenliga lägenheter och lokaler med god service och standard till konkurrensmässiga priser.

Vår affärsidé är att förvalta våra fastigheter på ett sådant sätt att byggnadernas särart bevaras. Alla förändringar skall ske varsamt och med bevarad arkitektur och kvalitet.

Bygg-Göta
Kämpegatan 16