Motivering till 1:a pris i Per och Alma Olssons fond

Motivering till 1:a pris i Per och Alma Olssons fond

Pagoden

Byggherre: Bygg-Göta
Arkitekt: Semrén och Månsson arkitekter.

Med sitt karaktäristiska tak har Pagoden länge varit ett landmärke i staden. Efter att ha stått tom och övergiven i många år har byggnaden nu fått nytt liv.
Genom ett nästintill kirurgiskt ingrepp i husets stomme har en långsträckt ljusgård åt öster skapats. Denna ljusgård formar ett öppet samband byggnaden och löser samtidigt problemet med husets mått och volymer som annars hade gett en alltför mörk mittkärna.
Den nyskapade fasaden åt öster av återvunnet tegel är storslaget elegant och stämmer väl överens med byggnadens ursprung utan att kopiera eller förvanska. Interiören är en utsökt kombination av sobert nytänkande minimalism och en djup och äkta känsla för det som är byggnadens arv särart och ursprung.

I Pagoden förenas det gamla och det nya till en självklar och komplett harmonisk helhet. Och i detta möte uppstår den poesi som kännetecknar god arkitektur.

Regioner

Bygg-Göta Göteborg AB är huvudbolag i en företagsgrupp som även omfattar Byggnads AB Westnia, Bygg-G Förvaltnings AB och Byggnads AB Nygården. Gruppen bedriver sedan 50 år byggnadsverksamhet, byggledning och fastighetsförvaltning huvudsakligen avseende egna projekt och fastigheter.

Verksamhetsområdet är Västsverige med inriktning på Göteborg med kranskommuner. Förvaltningen omfattar drygt 100 egna fastigheter, både bostadshus och kommersiella fastigheter. Beståndet består av totalt ca 1 500 bostadslägenheter och 650 lokaler om tillsammans ca 450 000 m2.

Linda Neidert

Presskontakt Marknadschef/Uthyrningsansvarig Marknad och Uthyrning 031-580651

Bygg-Göta

Bygg-Göta är ett av Göteborgs större privatägda fastighetsbolag. Vi äger och förvaltar ca 100 egna fastigheter, både bostadshus och kommersiella fastigheter i Göteborgsområdet. Beståndet består av totalt ca 1 700 bostadslägenheter och ca 650 lokaler om tillsammans ca 450 000 m2. Vi eftersträvar att erbjuda våra hyresgäster ändamålsenliga lägenheter och lokaler med god service och standard till konkurrensmässiga priser.

Vår affärsidé är att förvalta våra fastigheter på ett sådant sätt att byggnadernas särart bevaras. Alla förändringar skall ske varsamt och med bevarad arkitektur och kvalitet.

Bygg-Göta
Kämpegatan 16