Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Sveriges Byggindustrier och två av initiativtagarna till Jämställdhetsbygget: Ina Djurestål och Pauline Djurson Runfors.

Byggbranschens första jämställdhetspris delas ut på Årets Bygge

Priset Jämställdhetsbygget delas nu ut för första gången och syftar till att uppmärksamma satsningar som bidrar till en mer jämställd byggbransch. Vinnaren koras på Cirkus i Stockholm den 26 mars under galakvällen för Årets Bygge.

Initiativtagare till priset, som instiftades i år, är fyra kvinnor: Pauline Djurson Runfors, egenföretagare, Ina Djurestål, produktionsingenjör på Skanska, Helena Walentowicz, pressekreterare för Moderaterna Stockholms stad och Emma Ophus, junior Public Affairs-konsult.

Syftet med Jämställdhetsbygget är att lyfta initiativ som leder till en mer jämställd byggbransch, vilket i sin tur kan leda till att fler aktörer tar sitt ansvar för att öka jämställdheten på sina arbetsplatser. År 2017 var endast 14 procent av de anställda i Sveriges 10 största byggföretag kvinnor.

I juryn för Jämställdhetsbygget sitter representanter från hela Sveriges byggbransch. Sveriges Byggindustriers vd Catharina Elmsäter Svärd är en av jurymedlemmarna och kommenterar priset såhär:

- Jämställdhetsbygget är ett viktigt pris som byggbranschen tidigare har saknat. Medlemsföretagens starkaste behov är kompetensförsörjning. Vi behöver attrahera både kvinnor och män. Därför är det viktigt att synliggöra satsningar som aktivt bidrar till en mer jämställd bransch, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd Sveriges Byggindustrier.

Övriga jurymedlemmar är Johan Lindholm, förbundsordförande för fackförbundet Byggnads, Kajsa Hessel, ordförande för föreningen Byggcheferna och Pernilla Alexandersson, jämställdhetsexpert och vd för Add Gender AB.

Jämställdhetsbygget i korthet:

• Byggbranschens första och enda jämställdhetspris
  • Fram till den 30 januari 2019 finns möjlighet att lämna in nomineringar. Läs mer här
  • Priset delas ut under galakvällen för Årets Bygge den 26 mars på Cirkus i Stockholm

Om Årets Bygge:

• Samhällsbyggnadssektorns mest prestigefyllda pris som lyfter exempel på det bästa sektorn presterar utifrån ett helhetsperspektiv gällande samverkan, hållbarhet, kvalitet, arbetsmiljö och innovation.
  • Totalt nomineras 20 projekt. Vinnaren koras den 26 mars 2019 på Cirkus i Stockholm
  • Årets Bygge arrangeras av tidningen Byggindustrin och Business Arena, Nordens största mötesplats för fastighets- och samhällsbyggnadssektorn, i samarbete med Svensk Byggtjänst.

Är du journalist eller reporter och intresserad av att bevaka Årets Bygge? Kontakta ansvarig kommunikatör Veronica Pettersson för ansökan om pressackreditering: veronica.pettersson@fastighetsnytt.se / 073-558 65 71