Juvelen – först ut att nomineras till Årets Bygge 2020

Pressmeddelande   •   Jan 15, 2020 08:58 CET

Att fönstren sitter indragna i fasaden ger all nödvändig solavskärmning. Djupet på kassetterna varieras efter behovet av olika solavskärmning på respektive fasad. Foto: Johanna Åfreds

Uppsala har fått en ny ambitiös kontorsbyggnad som drar blickarna till sig, Juvelen, som nu nomineras till priset Årets Bygge 2020. Det är de 10 bästa byggprojekten i Sverige, slutförda under 2019, som gör upp om titeln. Vinnaren koras vid Byggforum på Courtyard by Marriott i Stockholm den 31 mars.

Byggbranschens ledande nyhetstidning Byggindustrin sammanfattar projektet såhär i sin nomineringsartikel:

"Just denna gråvädersdag glänser det inte så mycket om Juvelens fasad, men alla som har passerat och sett byggnaden i solsken känner till skimret. Kontorsfastigheten ligger i det närmaste på perrongen till Uppsala resecentrum och byggnadens alla olika fasetter ska enligt arkitekterna på Utopia ”spegla olika aspekter av Uppsalaregionen”. Lite ovanligt i sammanhanget är att det var invånarna själva som via en tävling i Upsala Nya Tidning fick rösta för vilket förslag som skulle vinna arkitekttävlingen. Det blev Juvelen som har haft Skanska både som beställare och huvudentreprenör."

Läs hela Byggindustrins nomineringsartikel om Juvelen och se filmreportaget om projektet här: https://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/lekfull-triangel-uppsalas-nya-adelsten-29071

Byggherre är Skanska projektutveckling, byggentreprenör är Skanska Sverige och arkitekt är Utopia utvändigt och Temagruppen Sverige invändigt. Totalkostnaden landade på cirka 300 miljoner kronor exklusive moms.

Om Årets Bygge

Årets Bygge är samhällsbyggnadssektorns mest prestigefyllda pris och sätter fokus på de fantastiska projekt som byggs i Sverige varje år. Årets Bygge lyfter exempel på det bästa sektorn presterar utifrån ett helhetsperspektiv gällande samverkan, hållbarhet, tid/kvalitet/budget, säkerhet och teknik/innovation. De nominerade projekten tillkännages av tidningen Byggindustrin. Totalt nomineras 10 projekt som färdigställts under året. Därefter tar juryn vid och utser en vinnare som koras vid Byggforum den 31 mars 2020 på Courtyard by Marriott i Stockholm. Årets Bygge arrangeras av Byggindustrin. Vinnare 2019: Biomedicum.

Se alla nominerade projekt här
Läs mer om Byggforum här

Juryn för Årets Bygge 2020
Ruben Aronsson, vd, Stockholms Byggnadsförening, ordförande
Catharina Elmsäter-Svärd, vd, Sveriges Byggindustrier
Ola Månsson, vd, Installatörsföretagen
Olle Samuelson, adjungerad professor, Luleå tekniska universitet
Monica von Schmalensee, arkitekt och partner, White
Tommy Lenberg, vd, Byggherrarna
Urban Månsson, vd, Svensk Byggtjänst
Kajsa Hessel, ordförande, Byggcheferna
Lotta Flyborg Werner, vd, SGBC

Byggindustrin är Sveriges ledande branschtidning för samhällsbyggnadssektorn. Hos oss följer du vardagligen nyhetsflödet på byggindustrin.se och varje månad kommer ett nytt nummer av papperstidningen med de färskaste nyheterna och de vassaste analyserna.

Kommentarer (0)

Kommentera