Östra Länken är Årets Bygge 2018

Östra Länken är Årets Bygge 2018

Östra Länken i Luleå är Årets Bygge 2018. Det är första gången ett infraprojekt tilldelas utmärkelsen.

Juryns motivering löd:

"Gemensamma mål, öppna böcker och korta kommunikationsvägar är några av verktygen för ett projekt som är långsiktigt till sin natur och ger förutsättningar för tillväxt. Innovativa lösningar, hög teknisk precision, säkerhet och kvalitet förenas med gestaltningsprogram över ett av naturens grundelement.

Årets Bygge 2018, Östra Länken i Luleå, kan därmed beskrivas som samhällsbyggnad på riktigt, en vattnets nya huvudväg genom den växande staden."

Östra Länken är främst ett VA-projekt, ett av de största i Luleås historia. Grunden till det är att kommunen 2012 bestämde att planera för en befolkningsökning på 10 000 personer. Då behövs förstås en massa nya bostäder och arbetsplatser – och en massa nya avlopp. Därför bestämde sig kommunen samma år att bygga ut VA-systemet rejält i stadens östra delar vid Skurholmsfjärden med den så kalla de Östra Länken. Det gamla VA-systemet som är draget genom stadskärnan var helt enkelt för klent och ska på sikt tas ur funktion.

– Samtidigt som man tog beslutet om att bygga ut VA-systemet beslutade kommunen att öka trafiksäkerheten och skapa mervärden för luleborna runt Skurholmsfjärden. Vi såg helt enkelt samordningsvinster när vi ändå skulle stöka och böka med rören och det blev också något som luleborna ville ha, säger Jesper Klefsjö, ombud på Luleå Kommun.

Bland annat har det anlagts två parker och en gångväg längs vattnet, den så kallade Hälsans Stig, som är väl nyttjad av luleborna.

Men det är förstås mycket rör det handlar om, då den del av Östra Länken som nu anlagts sträcker sig över sex kilometer. Dimensionerna på de ledningar som har lagts ner är upp till 2 meter grova.

När Östra Länken är klar i sin helhet kommer att sträcka sig över 2 mil.

Hela systemet mynnar i Luleås avloppsreningsverk Uddebo.

– Vi kallar det för vattnets motorväg, säger Eva Sundgren, projektkommunikatör Luleå Kommun.

Östra Länken i korthet

Projektnamn: Östra Länken etapp 4A & 4C.

Byggherre: Luleå Kommun.

Byggentreprenör: NCC Sverige.

Projektledning: Luleå Kommun och NCC i samverkan.

Kommunikation: Luleå kommun.

Projekteringsledare: Norconsult.

Konsult: Norconsult.

Landskapsarkitekt: Tema.

Entreprenadform: Utförandeentreprenad med utökad samverkan.

Ersättningsform: Löpande räkning med fast arvode.

Projektbudjet exklusive moms: 517,5 miljoner kronor.

Totalkostnad exklusive moms: Cirka 475 miljoner kronor.

Juryn för Årets Bygge 2018

Mårten Lindström, fristående konsult (ordförande)
Staffan Åkerlund, tidningen Byggindustrin
Eva Schelin, IQ Samhällsbyggnad
Lisa Daram, Arkus
Magnus Everitt, Installatörsföretagen
Thomas Lundgren, Svensk Byggtjänst
Reinhold Lennebo, Fastighetsägarna Sverige
Tommy Lenberg, vd Byggherrarna

Tidningen Byggindustrin AB är ett redaktionellt oberoende bolag som ägs av Sveriges Byggindustrier.