Tomas Lindecrantz, projektledare på program Roslagsbanan, jublar över priset.

SL får nya säkerhetspriset Håll Nollan

Det nyinstiftade arbetsmiljöpriset Håll Nollan går till Program Roslagsbanans utbyggnad – Storstockholms Lokaltrafik.

– Det känns fantastiskt. Det viktigaste är att vi har en organisation som brinner för frågorna och det här ger också större möjlighet att sprida vårt arbetssätt till fler projekt och visa hur viktig den här frågan är, säger Torbjörn Bodin, programdirektör och sektionschef på SL efter att ha tagit emot priset vid Årets Bygge-galan på Cirkus i Stockholm.

Priset Håll Nollan syftar till visionen om en byggbransch helt utan olyckor. Det uppmärksammar team som har gjort skillnad gällande de absolut viktigaste frågorna för alla som jobbar i bygg- och fastighetsbranschen – att alla ska komma hem friska och oskadda från våra arbetsplatser.

Håll Nollans arbetsmiljöpris verkar för att inspirera, uppmärksamma och driva på utvecklingen av ett arbetsmiljöarbete som främjar säkerheten inom byggbranschen.

Vinnare av Håll Nollan är Program Roslagsbanans utbyggnad – Storstockholms Lokaltrafik med motiveringen:

"Teamet hos byggherren har genom tydligt ledarskap, egen kompetenshöjning, gemensamma arbetssätt och metoder som främjar säkra beteenden drastiskt lyckats minska en trend av olyckor och allvarliga tillbud. Med många projekt som pågick parallellt valde byggherren att styra arbetsmiljöarbetet med målet att varje projekt skulle ha hålla samma höga nivå. Involverade har visat ett stort mod att jobba gränsöverskridande för allas välbefinnande. Inte bara genom att tydliggöra ansvaret– utan också ge stöd och visa konkret hur det ska göras."

– Det är teamet som ska ha all cred för detta och stort tack också till SL för den satsning på arbetsmiljö som vi har fått göra. Jag vill peka på vikten av det engagemang som vi som byggherrar och beställare har för arbetsmiljöarbetet och hoppas att priset ska inspirera fler till att fokusera på arbetsmiljöarbetet, säger Torbjörn Bodin, programdirektör och sektionschef på SL.

Tre projekt, som alla visat drivkraft och engagemang för att förbättra säkerheten efter att brister uppdagats, var nominerade i premiäromgången av Håll Nollan: SL:s projekt Roslagsbanan, Skanskas projekt Tändstickan i Göteborg och Ellevios projekt Säker arbetsplats.

Håll Nollans arbetsmiljöpris:

Håll Nollans nyinstiftade arbetsmiljöpris uppmärksammar team som har gjort skillnad för att alla i bygg- och fastighetsbranschen ska komma hem friska och oskadda från sina arbetsplatser.

Priset delas ut för första gången i år under galamiddagen på Årets Bygge.

Juryn består av styrelsen i Håll Nollan:

Hayar Gohary, Projektdirektör, Akademiska Hus

Roger Linnér, Produktionschef, Peab

Tommy Lenberg, vd, Byggherrarna

Ola Månsson, vd, Installatörsföretagen

Ali Sadeghi, Direktör investeringar Trafikverket

Claes Magnusson, vd Skolfastigheter Stockholm

Mattias Johansson, vd, Bravida

Catharina Elmsäter-Svärd, vd, Sveriges Byggindustrier*

Gunnar Hagman, vd, Skanska Sverige*

*) deltar ej i röstningen

Kontaktperson: Anders Carlén, chefredaktör, Byggindustrin: 070-369 25 17, anders.carlen@byggindustrin.se och Ulrika Dolietis, vd Håll Nollan: ulrika.dolietis@hallnollan.se, tel. 070-560 71 40

Byggindustrin är Sveriges ledande branschtidning för samhällsbyggnadssektorn. Hos oss följer du vardagligen nyhetsflödet på www.byggindustrin.se och varje månad kommer ett nytt magasin med fördjupad journalistik och vassa analyser.

Tidningen Byggindustrin AB är ett redaktionellt oberoende bolag som sedan 2018 ingår i Bonnier Business Media.