Studenthuset i Linköping – Årets Bygge 2020?

Pressmeddelande   •   Feb 12, 2020 06:45 CET

Att demontera Origo, ett hus från 1993, var kontroversiellt. Men nedmonteringen gjordes varsamt för att så mycket som möjligt skulle kunna återbrukas. I det nya Studenthuset är totalt 40 procent av inredningen är återanvänd. Foto: Anders Siljevall

Studenthuset på Campus Valla i Linköping har haft en tajt budget och ambitiösa klimatmål. Trots detta har projektet varit smidigt över förväntan. Nu nomineras Studenthuset till priset Årets Bygge 2020. Det är de 10 bästa byggprojekten i Sverige, slutförda under 2019, som gör upp om titeln. Vinnaren koras vid Byggforum på Courtyard by Marriott i Stockholm den 31 mars.

Byggbranschens ledande nyhetstidning Byggindustrin sammanfattar projektet såhär i sin nomineringsartikel:

"Den tornar upp sig som en röd koloss på Linköpings universitets campusområde. Studenthuset sticker ut när det gäller såväl form och färg som storlek. Byggnaden rymmer universitetets bibliotek, men även restaurang, studieplatser och arbetsplatser för de som arbetar med servicefunktioner som studenthälsa och studievägledning. Kort och gott en ny samlingsplats för studenterna på campus."

Läs hela Byggindustrins nomineringsartikel om Studenthuset och se filmreportaget om projektet här: https://byggindustrin.se/artikel/arets-bygge/studenternas-hus-en-hallbar-framgang-29207

Byggherre är Akademiska Hus AB, byggentreprenör är PEAB Sverige AB och arkitekt är White, Linda Mattsson. Totalkostnaden landade på 460 miljoner kronor.

Om Årets Bygge

Årets Bygge är samhällsbyggnadssektorns mest prestigefyllda pris och sätter fokus på de fantastiska projekt som byggs i Sverige varje år. Årets Bygge lyfter exempel på det bästa sektorn presterar utifrån ett helhetsperspektiv gällande samverkan, hållbarhet, tid/kvalitet/budget, säkerhet och teknik/innovation. De nominerade projekten tillkännages av tidningen Byggindustrin. Totalt nomineras 10 projekt som färdigställts under 2019. Därefter tar juryn vid och utser en vinnare som koras vid Byggforum den 31 mars 2020 på Courtyard by Marriott i Stockholm. Årets Bygge arrangeras av Byggindustrin. Vinnare 2019: Biomedicum.

Se alla nominerade projekt här
Läs mer om Byggforum här

Juryn för Årets Bygge 2020
Ruben Aronsson, vd, Stockholms Byggnadsförening, ordförande
Catharina Elmsäter-Svärd, vd, Sveriges Byggindustrier
Ola Månsson, vd, Installatörsföretagen
Olle Samuelson, adjungerad professor, Luleå tekniska universitet
Monica von Schmalensee, arkitekt och partner, White
Tommy Lenberg, vd, Byggherrarna
Urban Månsson, vd, Svensk Byggtjänst
Kajsa Hessel, ordförande, Byggcheferna
Lotta Werner Flyborg, vd, SGBC

Byggindustrin är Sveriges ledande branschtidning för samhällsbyggnadssektorn. Hos oss följer du vardagligen nyhetsflödet på byggindustrin.se och varje månad kommer ett nytt nummer av papperstidningen med de färskaste nyheterna och de vassaste analyserna.

Kommentarer (0)

Kommentera