Nya våtrumsregler för kakel

En ny upplaga av kakelbranschens våtrumsregler gäller från 1 februari. Reglerna har funnits i över 20 år och heter Byggkeramikrådets branschregler för våtrum, BBV. Nytt i den nya utgåvan är bland annat att våtrummet delas in i våtzoner.

Våtzon 1 är området närmast badkar och dusch samt hela golvytan. Det är här som över 95 procent av alla vattenskador inträffar och drabbar samhället med åtta miljoner kronor i årliga kostnader. Den största andelen av skadorna orsakas av läckande rörledningar.

Inom våtzon 1 ska inte fuktkänsliga skivor av kartongklädd gips användas. De angrips lätt av ett giftigt mögel, stachybotrys chartarum. Möglet kan skada hantverkare som arbetar med rivning eller andra ingrepp i golv och väggar.

På underlag av skivor i våtzon 1 krävs nu fabrikstillverkade tätskikt i folieform, med fastställd tjocklek.

Reglerna tillämpas av omkring 2 600 företag, som har behörighet efter att arbetsledare och plattsättare genomgått kurser med godkända prov. De utför golv- och väggkonstruktioner med tätskiktssystem som provats på Sveriges Tekniska forskningsinstitut och godkänts av kakelbranschen genom Byggkeramikrådet.

Kurser för behörighet genomförs kontinuerligt över hela landet.

Branschreglerna och mer information finns på www.bkr.se.

• badrumsinredning
  • byggkeramikrådet
  • bygg
  • våtrum
  • kök
  • badrum
  • inredning
  • kakel
  • klinker

BKR är idag den självklara auktoriteten när det gäller användandet av keramiska material, såväl i våtrum som i torra utrymmen. Byggkeramikrådets Branschregler för våtrum, BBV, är för keramiska konstruktioner i våtrum av hela "byggsverige" ansedda som riktlinjer för fackmässighet inom området.

En mycket viktig del av BKR,s verksamhet är utbildning. Såväl av plattsättningsentreprenörer som önskar få behörighet att arbeta efter våra branschregler som av försäkringsbolag, besiktningsmän, fastighetsmäklare och andra aktörer i byggbranschen.