Byggmaterialindustrierna i Almedalen

Byggmaterialindustrierna kommer att vara på plats under Almedalsveckan och tillsammans med Svensk Ventilation och Swedisol arrangerar vi två seminarier på temat energi.Välkommen!

Måndagen den 29 juni kl14.00-14.50
Vad är nära-nollenergibyggnader

Om drygt tre år ska alla offentliga byggnader vara nära-nollenergibyggnader och efter ytterligare två år ska alla byggnader ha denna höga energiprestanda. Boverket har i juni lämnat en rapport som ger svaret på hur Sverige vill definiera nära-nollenergibyggnader och hur energihushållningskraven ska ställas på dessa byggnader.Vi kommer att ge en bild av vilka krav som andra länder har ställt och diskutera med bransch och politiker hur vi ska förhålla oss i en jämförelse. En minskad energianvändning spelar en viktig roll för en minskad klimatpåverkan, tryggad energiförsörjning och ökad teknisk utveckling. Och detta samtidigt som boende och brukare får en ökad standard och komfort.

Deltagare:
Anders Sjelvgren, Boverket
Randall Bowie, Rockwool International
Ewa Thalen Finné, riksdagsledamot (m)
Ola Johansson, riksdagsledamot (c)
Emma Hult, riksdagsledamot (mp)
Conny Pettersson, Byggmaterialindustrierna

Plats: Svensk Ventilations trailer i hamnen, Holmen, H617

Läs mer här

Tisdagen den 30 juni kl 14.00-14.50
Vilka effekter får samhället av en upprustning av bostäder och boendemiljöer?

Sveriges regering inlämnade i april 2014 ett strategiförslag för byggnadsrenovering till EU. Den nationella strategin ska revideras vart tredje år. Boverket och Energimyndigheten har nu regeringens uppdrag att se över strategin och även se över effekter av styrmedel som ökar renoveringstakten.

Vi har en stor möjlighet att minska energianvändningen i samband med renovering av det befintliga byggnadsbeståndet. I Sverige finns totalt 4,5 miljoner bostäder, varav 2,5 miljoner i flerbostadshus. Uppskattningsvis kommer 3 av 4 bostäder att kräva omfattande åtgärder fram till 2050, vilket motsvarar en årlig renovering av över 95 000 bostäder. Flera rapporter pekar på att dagens renoveringstakt ligger på cirka 30 000 lägenheter per år. Det finns således ett stort behov av att öka renoveringstakten. Det krävs ett samlat grepp för hur en ökad renovering och samtidig effektivisering kan komma till stånd.

Hur detta samarbete ska gå till och vilka stimulanser som behövs vill vi diskutera på seminariet.

Deltagare:
Paula Hallonsten, Boverket
Leif Nysmed, riksdagspolitiker (s)
Yogesh Kumar, Fastighetsägarna
Jonas Högset, SABO
Fredrik Bele, Skanska
Roland Jonsson, HSB
Conny Pettersson, Byggmaterialindustrierna

Plats: Svensk Ventilations trailer i hamnen, Holmen, H617

Läs mer här

• byggmaterialindustrierna
  • byggprodukter
  • energieffektivisering
  • byggande
  • hållbart byggande

Byggmaterialindustrierna är en branschförening för Sveriges byggmaterialföretag. Vi har 800 medlemsföretag som tillsammans omsätter mer än 150 miljarder kronor varje år. Vi är en viktig aktör som tillsammans med byggherrar, fastighetsägare, arkitekter, konsulter och entreprenörer utgör samhällsbyggnadssektorn. Vi är medlemmar i Svenskt Näringsliv.