Byggmaterialindustrierna välkomnar budgetförslag om ökat bostadsbyggande men tror inte på minskat ROT-avdrag

Regeringens budgetproposition innehåller satsningar på renovering av miljonprogram och skolor och för att få igång byggandet av nya hyresrätter. Byggmaterialindustrierna välkomnar satsningarna men är kritisk till reduceringen av ROT-bidraget.

Som tidigare aviserats satsar regeringen 1 miljard kronor per år på upprustning och energieffektivisering av miljonprogrammet fram till 2019. En särskild satsning på 830 miljoner kronor görs även på förbättrade arbetsmiljö i klimatsmarta skolor.

• Det finns ett enormt renoveringsbehov i miljonprogrammen och det är bra att regeringen vill öka renoveringstakten. Det krävs en helhetssyn som beaktar såväl energieffektivitet och innemiljö, som trygga och inkluderande utemiljöer, säger Monica Björk, VD Byggmaterialindustrierna.

Regeringen inför även ett stöd på 2,2 miljarder kronor under 2016 för nya hyresrätter. Små lägenheter, upp till 35 kvadratmeter prioriteras och det ställs tydliga krav på energieffektivitet. Stödet beräknas kunna ges till fler än 15 000 lägenheter per år. Man inför också ett stöd på 1,85 miljarder kronor riktat till kommuner för att öka bostadsbyggandet.

• Det är bra att regeringen vill få igång byggandet utan att göra avkall på att de nya husen också ska vara energieffektiva. Stödet till kommuner för ett ökat byggande är ett bra exempel på det, men det behövs en långsiktig politik för ökat byggande, för att undvika den ryckighet som investeringsstimulanser kan medföra.
  • Satsningarna ska delvis finansieras med en reducering av ROT-bidraget. Det är olyckligt eftersom ROT har skapat många nya arbetstillfällen och har lett till att man legaliserat en sektor som tidigare hade ett stort inslag av svarta jobb. Att minska ROT riskerar inte bara färre jobb i byggbranschen utan även i tillverkningsindustrin eftersom efterfrågan på byggmaterial kommer att minska avslutar Monica Björk.