Byggnadsvårdsföreningen avstyrker planen för Nobel Center

I fredags lämnade Svenska byggnadsvårdsföreningen in sitt yttrande över planförslaget för Nobel center på Blasieholmen till Stockholms stadsbyggnadskontor. Föreningen avstyrker planförslaget som bedöms medföra påtaglig skada på riksintresset.

Turerna kring Nobel Center har varit många och allmänintresset är stort. Det visar inte minst Facebook-gruppen 'Bevara Tullhuset och hamnmagasinet på Blasieholmen' som i skrivande stund har över 8 000 följare. Då Svenska Byggnadsvårdsföreningen i samarbete med Urban City Research/Ax:son Johnsonstiftelsen den 16 mars arrangerade sitt seminarium ’Nobel Center - tillgång eller katastrof?’ kom hundratals åhörare och i medierna lyfts frågan dagligen från olika håll.

Nu har Svenska byggnadsvårdsföreningen lämnat in ett yttrande över planförslaget. Planen avstyrks på grund av de negativa effekterna för stadsbilden, för att den unika historiska hamnmiljön utraderas och för att förslaget innehåller stora osäkerheter om hur trafiken ska lösas. Föreningen anser att förslaget medför påtaglig skada på riksintresset och därmed strider mot miljöbalken.

Hela yttrandet går att läsa här.

För mer information eller frågor om avstyrkan, kontakta Kristina Berglund på kristina.berglund@byggnadsvard.se.

• blasieholmen
  • nobel center
  • miljöbalken
  • stadsplanering

Svenska byggnadsvårdsföreningen är en oberoende icke vinstdrivande, ideell förening. Föreningen är en miljöorganisation vars huvudsakliga ändamål är att sprida och förmedla kunskap om byggnadsvård och sunt byggande, att slå vakt om vårt byggda och gröna kulturarv samt att främja en god stadsmiljö och god kvalitet i övrigt i nutida stadsplanering. Våra kanaler är magasinet Byggnadskultur, vår webbplats och våra 60 länsombud som anordnar programaktiviteter landet runt. Ett medlemskap i Byggnadsvårdsföreningen är ett medlemskap i landets största kontaktnät av byggnadsvårdskunniga personer. Läs mer om föreningen på www.byggnadsvard.se.