Coronasommar = Byggnadsvårdssommar?

Inställda utlandsresor, hemarbete, korttidsper­mitteringar och fysiskt avstånd till andra – det är upplagt för en hemmafixarsommar! Gamla projektidéer blir utförda, trädgårdarna kommer att prunka och elverktygen ekar mellan husfasaderna. Men hur klarar vi att vara miljövänliga i denna fixarfest?

Byggnadsvårdens växande popularitet beror mycket på att allmänheten uppfattar den syn på hållbarhet som byggnadsvården står för som mer trovärdig än husindustrins oftast något krystade argument för ständiga byten av byggnadsdelar. Med byggnadsvård får vi en miljövänlig resurshushållning som hjälper oss att uppnå klimatmålen.

Något att tänka på inför sommarens projekt är att även vi hemmafixare kan bidra till minskade sopberg och bättre miljö. Gör inte större projekt än nödvändigt, återanvänd så mycket som möjligt, använd miljövänliga material och se till att det som byggs går att underhålla långsiktigt.

Byggsektorn i övrigt är en stor miljöbelastare, den förorsakar enligt Boverket en tredjedel av allt avfall i Sverige och 20 procent av koldioxidutsläppen! Många av oss frågar oss hur det kan få fortgå? Utöver de ekonomiska spelreglerna är en av de stora anledningarna att byggindustrin helt enkelt inte kan ta hand om äldre hus. Kunskapen om att laga istället för att byta är inte efterfrågad och har därför försvunnit från de stora drakarnas arbetsplatser. Hur ofta ser man hyvel och stämjärn i montörernas verktygslådor?

De stora byggföretagen vet bara hur man producerar nytt och när de skall renovera gamla hus blir de helt förvandlade, tidens spår och patinan ryker all världens väg. Istället blir det vita raka gipsväggar, ventilationsanläggningar om det behövs eller inte, utjämnade golv till varje pris, stumma plastfärger, standardiserade dörrar, fönster, beslag och så vidare. Inget tidigare ytskikt klarar sig – klart det blir dyrt.

Byggnadsvård är till sin natur resurs- och materialsnålt men vi hoppas ändå att ni besöker era lokala byggnadsvårdsbutiker runt om i landet och köper de grejor ni verkligen behöver till sommarens projekt. Rätt grejer! Med medlemsrabatten från Byggnadsvårdsföreningen förstås. :)

Stephan Fickler, verksamhetsledare Svenska byggnadsvårdsföreningen

• miljö