Efter 15 års byggnadsvårdsläger - Hvita villan får arkitekturpris

När det första byggnadsvårdslägret år 2000 arrangerades vid Hvita villan var huset nästan helt förfallet. Sedan dess har över 100 deltagare besökt Öland och tillsammans med två engagerade handledare hjälpts åt att rusta upp palladiovillan. I våras blev det 15 år långa arbetet klart och i helgen belönades huset för sin goda restaurering med Blekinge-Kalmars arkitekturpris.

Ett litet sommarhus på 85 kvadratmeter, byggt 1862 efter ritningar av Carl Hultenberg, har åter tagit sin plats i Borgholms historia. Svenska byggnadsvårdsföreningen påbörjade tillsammans med stiftelsen Drottning Victorias vilohem det stora renoveringsarbetet av huset för 15 år sedan. Varje sommar, under två veckor i slutet av augusti och början på september, har Öland sedan dess gästats av byggnadsvårdare från olika delar av landet, vilka frivilligt deltagit i Hvita villans byggnadsvårdsläger.

I våras stod äntligen renoveringen klar och huset kunde invigas för att välkomna sina nya inneboende - Svenska Akademiens författare och stipendiater. I helgen tilldelade Sveriges Arkitekter Blekinge Kalmar restaureringen sitt årliga arkitekturpris.

”Engagemang kan man verkligen tala om i detta fall. Envetenhet och vilja från projektets initiativtagare och arkitekt Leonard Eriksson och än mera engagemang av ledning och deltagare under 15 års träget arbete med Byggnadsvårdsföreningens byggnadshyttor varje sommar. Ett minutiöst och professionellt arbete har givit resultat och Borgholm har fått tillbaka en klenod” skriver juryn i sitt mejlutskick.

- Vi är självklart väldigt stolta! Det här priset är ett viktigt bevis på vilken hantverksmässig kvalitet våra byggnadsvårdsläger håller. Hvita villan är vårt mest omfattande lägerprojekt någonsin och därför är det extra roligt att det är just det restaureringsarbetet som får arkitekturpriset. Det är tack vare våra medlemmar, som varit deltagare under lägren, och våra fantastiska lägerledare, snickare Anders Bergstrand och målarmästare Jan-Olov Ekstrand, som det här varit möjligt, säger Lovisa Rörström, samordnare för lägerverksamheten på Byggnadsvårdsföreningen.

2015 års Blekinge Kalmars arkitekturpris tilldelas Hvita villan. Juryn har gett följande motivering:
"Hvita Villan, som är en viktig del av Borgholms historia och kulturarv, har blivit varsamt och hållbart restaurerad. Restaureringen har genomförts i en takt med hänsyn till Byggnadsvårdsföreningens årliga byggnadsvårdsläger. Med en omfattande dokumentation och hantverkskunnande har byggnadens själ återskapats".

• kultumiljövård
  • byggnadsvård