Förlängd nomineringstid för Årets byggnadsvårdare!

På Byggnadsvårdens konvent i Mariestad den 2-4 oktober delar Byggnadsvårdsföreningen ut sin utmärkelse "Årets byggnadsvårdare".

Nomineringstiden är nu förlängd till den 20 juni!

I år kommer utmärkelsen - som funnits i lite olika former sedan 1985 - att delas ut i tre olika kategorier:
Försvara: Med betoningen på "försvara" söker vi nu kandidater som på ett förtjänstfullt sätt försvarat det bebyggda kulturarvet. Kanske är det en privatperson som varje ledig stund skriver insändare, bloggar eller syns på annat sätt i media eller en stats- eller kommunanställd som förtjänstfullt i sitt arbete står upp för och försvarar de allmänna intressena. Kanske är det en förening, eller enskild person, som kämpar för att de för orten så typiska byggnaderna ska få finnas kvar, vårdas och bevaras.
Vårda: Med betoningen på ordet "vårda" söker vi nu kandidater som på ett förtjänstfullt sätt vårdat ett hus eller en miljö. Kanske är det svågern som varje ledig stund varsamt renoverar sitt 1800-talstorp. Eller det lilla företaget som tillverkar traditionella färger eller handtryckta tapeter, beslag i tidstypiska stilar och som genom sina produkter hjälper andra att vårda. Måhända är det den entusiastiska grannen som lyckats övertyga hela bostadsrättsföreningen om charmen och fördelarna med att renovera originalfönstren istället för byta ut dem mot nya i aluminium.
Utveckla: Med betoningen på ordet "utveckla" söker vi nu kandidater som har genomfört projekt med syfte att lyfta fram vad byggnadsvårdens grundläggande värderingar kan bidra med inom nybyggnation/trädgårdsanläggning. Vidare inom utbildning av arkitekter, ingenjörer, antikvarier, socionomer, ekonomer, etc. Projekten skall ha genomförts med stort engagemang och stor integritet och vederbörande skall ha verkat opinionsbildande genom artiklar, föredrag, myndighetsbearbetning, etc.

Nominering sker genom anmälan till kansli@byggnadsvard.se med motivering och namn på anmälare.