Pressinbjudan: Hur hållbart är hållbart?

Pressmeddelande   •   Feb 14, 2014 14:24 CET

Debatten kring Stockholms nya rivningsvåg, konflikten mellan riksintressen och byggande, samt behovet av tuffare miljökrav är tunga frågor som tagit mycket plats i media den senaste tiden. Ofta anges hållbarhet som svar - men vad är egentligen hållbart?

Dag: Tisdagen den 18 februari
Tid: 08:30-10:15 (frukost serveras från kl. 08:00)
Plats: Salongen, Kungliga Tekniska Högskolans bibliotek

Svenska byggnadsvårdsföreningen och Akademiska Hus bjuder in till ett frukostseminarium i KTH:s bibliotek på KTH Campus i Stockholm.

- En stor del av det svenska fastighetsbeståndet är i behov av upprustning och bättre miljöprestanda. Vi frågar oss hur man kan göra för att behålla de värden som finns i byggnader idag och samtidigt möta framtida bostads-, lokal- och miljöbehov, säger Björn Ohlén, ordförande i Svenska byggnadsvårdsföreningen.

Under seminariet presenteras ombyggnationen av Röda Korsets sjukhusbyggnad i Stockholm, ett exempel på en gammal byggnad som förändrats för att kunna möta framtidens behov.

- För oss handlar hållbarhet om att ta tillvara på de unika värden som äldre fastigheten har. För KTH skapade vi ett toppmodernt kontor med långsiktiga miljömål som säkrar fastighetens ekonomi för framtiden, säger Fredrik Aspe, vVd Ebab i Stockholm och projektledare för ombyggnationen.

Frukostseminariet arrangeras inom ramen för Sweden Green Building Council, där både Svenska Byggnadsvårdsföreningen och Akademiska Hus är medlemmar.

Anmälan deltagande media (Obs! Obligatorisk anmälan.)
Lovisa Rörström, kommunikatör Svenska byggnadsvårdsföreningen
E-post: lovisa.rorstrom@byggnadsvard.se