Temadag om energieffektivisering i äldre hus

På temadagen "Jakten på kilowatten" i Kalmar onsdag 30 november, berättar ledande experter på byggnadsvård,  miljö- och energifrågor om hur energiförluster uppstår och vilka åtgärder som sparar mest energi. Temadagen vill visa hur man kan kombinera byggnadsvårdens sunda material och beprövade konstruktioner med dagens krav på effektiv energieffektivisering. Deltagarna kommer att få konkreta råd på hur gamla hus kan möta dagens krav på energiåtgärder och samtidigt bevara sina kvaliteter.

Föreläsare
Luft, fukt & värme - så funkar hus Byggmästare Bengt Adolfi
Framtidens miljömål Daniel Uppsäll, Energikontor Sydost Co2olBricks
Långsiktigt hållbara uppvärmningslösningar Mikael Söderström Rosén, KanEnergi AB
Välja isolering - inte bara en fråga om värme Varis Bokalders, arkitekt och författare
Energiförbättringar du kan göra direkt Björn Ohlén Byggnadsvårdsföreningen

Plats: Kalmar läns museum, Kalmar.

Över 100 personer deltar, både privatpersoner och professionella. Temadagen är ett samarbete mellan Svenska byggnadsvårdsföreningen, Kalmar läns museum och Länsstyrelsen i Kalmar län. "Jakten på kilowatten" är producerad av Svenska byggnadsvårdsföreningen och kommer att arrangeras på flera platser i landet under 2012.

Pressen hälsas välkommen att bevaka temadagen.