Byggvarulistan gasar med kapital och ny styrelse

Sveriges ledande sök- och pristjänst för byggvaror - Byggvarulistan – satsar på att växa snabbare och tar in kapital och förstärker styrelsen med erfarenhet ifrån Pricerunner.

Byggvarulistan.se är Sveriges ledande fristående sök- och pristjänst som är ovärderlig för alla hemmahantverkare som ska renovera, bygga fritidshus eller på annat sätt är intresserade av pris på byggvaror. Byggvarulistan tar nu in kapital för att växa ännu mer med fler marknader och förbättrade tjänster. Samtidigt förstärker Byggvarulistan nu styrelsen med Patric Blixt, fd. Marknadschef på Pricerunner, Rebtel och Klarna, och Stefan Björck fd. Koncerninköpschef på PEAB. Genom Patrics bakgrund från framgångrika start-ups som Pricerunner, Klarna, Rebtel och Shipwallet får Byggvarulistan en värdefull kompetens för sin satsning på att växa konsumenttjänsten www.byggvarulistan.se både inom Sverige och internationellt.

”Byggbranschen på nätet är en av de allra snabbaste växande kategorierna med nästan 40% tillväxt per år. Trots att försäljningen av byggvaror på nätet omsätter miljarder har det inte funnits en bra prisjämförelse för oss konsumenter fram tills nu. Byggvarulistan är redan marknadsledare och har ett grymt team.”, säger Patric Blixt, affärsängel och entreprenör.

Stefan Björck ger med sin långa erfarenhet inom byggbranschen en gedigen inblick i hur byggindustrin fungerar vilket stärker Byggvarulistans satsning på B2B-tjänster.

”Jag ser nyttan för konsumenten att kunna jämföra priser på nätet och att Byggvarulistan ger ett stort värde vid budgetering av projekt. Det ger en enormt stor potential”, säger Stefan Björck fd. koncerninköps- och logistikchef på Peab.

”Det är jättekul att få in Stefan och Patric i styrelsen. Det har hänt otroligt mycket det senaste halvåret och deras kompetens passar väldigt bra i det företag Byggvarulistan utvecklas mot. Det är många spännande saker på gång närmaste tiden både för konsument och B2B”, säger Byggvarulistans VD Magnus Svensson.

Ny i styrelsen är även Fredrik Malmström som representerar Almi Invest som investerade i Byggvarulistan tidigare i år.

Stefan Björck och Patric Blixt går även in som aktieägare i Byggvarulistan i Sverige AB i en pågående nyemission där bolaget tar in 2,4 miljoner. Övriga investerare är de tidigare delägarna Almi Invest och Patrik Dahlén samt Jesper Stenmark och Samuel Nilsson som arbetar operativt på Byggvarulistan.

Byggvarulistan i Sverige AB har funnits i 3,5 år och har sedan tidigare tagit in kapital från affärsänglar, Sörmlandsfonden och Almi Invest. Byggbranschen omsatte enligt PostNord 38,3 miljarder 2015 på både e-handel och fysiska butiker. Enligt e-barometern för 2015 hade bygghandeln ökat sin tillväxt med 38 procent till en omsättning på 2,8 miljarder kronor med 47 renodlade e-handlare av byggvaror enligt Ehandelsindex.

Ny styrelse

Vid den senaste årsstämman ombildades styrelsen som idag består av:

• Lars Lindgren, ordförande och delägare. Affärsängel med aktiva investeringar i ett 15-tal tillväxtbolag. Grundare av Svenska Riskkapitalföreningen.
  • Cecilia Bratt, styrelseledamot och delägare. Arbetar som konsult i egen regi och har tidigare haft ledande befattningar på bland annat Billogram och Groupon.
  • Martin Timell, styrelseledamot och delägare. Martin Timell är en svensk snickare och programledare i tv. Han medverkar återkommande i TV4-produktioner som Äntligen hemma, Fuskbyggarna och Time out.
  • Patric Blixt, styrelseledamot och delägare. Patric Blixt har ett förflutet som marknadschef på bland annat Pricerunner, Rebtel och Klarna samt som entreprenör med företag som Smarto, Swedish Hasbeens och Shipwallet. Han är idag även affärsängel med ett flertal investeringar bakom sig.
  • Stefan Björck, styrelseledamot och delägare. Stefan har jobbat i byggbranschen sedan 80-talet, de sista tio som koncerninköps- och logistikchef på Peab, en av Sveriges största byggkoncerner.
  • Fredrik Malmström, styrelseledamot och Investment manager vid Almi Invest. Fredrik har under de senaste 15 åren jobbat med investeringar i start-ups i olika konstellationer. Övriga styrelseuppdrag: Donya Labs, Wematter, Fundcurve, Edeva m fl.
  • Magnus Svensson, VD, adjungerad och grundare. Magnus har en lång bakgrund från reklambranschen där han under flera år arbetat med att utveckla kundernas digitala närvaro. Han har en god bild av byggvaruhandeln och dess framtida utmaningar kring omställningen till e-handel.
  • Patrik Dahlén, CIO, adjungerad och delägare. Utvecklare och lösningsarkitekt med lång bakgrund som konsult i Stockholm med erfarenhet av en mängd olika branscher.

Nedladdningsbara logotyper och bilder finns tillgängliga på http://www.mynewsdesk.com/se/byggvarulistan

Magnus Svensson, VD och grundare, 0704449987, magnus@byggvarulistan.se

Patric Blixt, Styrelseledamot, 0707867979, patric@shipwallet.com

Stefan Björck, Styrelseledamot, 0703715024, stefan.bjorck@guideyou.se

• startup
  • katrineholm
  • nyemission

Byggvarulistan.se är Sveriges största söktjänst för byggvaror. Målsättningen är att vara en oberoende jämförelsesida som riktar in sig mot Gör-Det-Själv-marknaden. Konsumenten ska hitta byggvaror från e-handlare, fysiska byggvaruhus och kunna få en prisöversikt på hela sitt byggprojekt. Konsumenten kan på Byggvarulistan lättare hitta både priser och förstå de olika kvalitetsskillnaderna på byggvaror på den svenska byggvaruhusmarknaden.