Jämföra byggvaror lönar sig även för jägare

I dagarna startar älgjakten i de södra delarna av Sverige. Den oberoende prisjämförelsesajten Byggvarulistan har jämfört kostnaderna för att serietillverka 10 st typiska jakttorn. Resultatet av undersökningen visar att priserna skiljer sig rejält mellan de olika varuhusen. Genom att välja det billigaste varuhuset kan ett jaktlag spara nästan 4 500 kr, motsvarande 30 %. Byggvarulistan har även tittat närmare på byggvaruhusens information och märkning kring kvalitéer och certifieringar. Undersökningen visar också att det är svårt att utläsa byggvaruhusens varudeklarationer för byggmaterial.

Jägare ägnar varje år mycket tid att gallra sly, snickra, rusta upp torn och pass på sina jaktmarker. Jakttorn, foderplatser, vindskydd m.m. blir ofta gemensamma projekt i jaktlaget.

I denna prisundersökning har Byggvarulistan tittat på vad det kostar jaktlaget att köpa in material till 10 st identiska jakttorn, samt att se hur duktiga byggvaruhusen är på att varudeklarera sina byggvaror.

– Oftast får man leta i det finstilta efter sortering och hållfasthet på virke eller så nämns det inte alls, säger Magnus Svensson. VD på den oberoende sajten byggvarulistan.se. Mest förvånade är informationen från kedjor som utger sig för att rikta sig till proffssnickare. Vi vet att de har information, men det nämner det knappt i varudeklarationen för byggvaran. Hur ska då konsumenten veta att de ska betala mer för en byggvara för att den har en viss kvalité, fortsätter Magnus Svensson.

Undersökningen är gjord på byggvaruhusens webbplatser, samt förfrågningar direkt från de varuhus som inte har sitt sortiment på nätet. De har då varit tvungna att ange listpris utan eventuella rabatter och vad de vet om varornas certifieringar och kvalitémärkningar.

Byggmax är billigast på jämfört material med 9 960 kr. 4 473 kr billigare än Bygghemma.se, där de utvalda byggvarorna kostade 14 133 kr. Bygg-Ole kommer tätt efter med ett pris på 9 757 kr. Både Byggmax och Bygg-Ole (en del inom XL-bygg kedjan) är också är duktiga på varudeklarationen.

– Varudeklarationen är viktig framförallt när det gäller e-handel av byggvaror, då konsumenten inte kan fråga sig fram, påpekar Magnus Svensson.

Medelpriset för byggvarorna hos de undersökta kedjorna ligger på 11 997 kr. Bygghemma.se är absolut bäst på varudeklaration. Duktiga är också Bygma och Byggmax, följda av Bygg-Ole, Woody bygghandel, BeijerBygg. I botten ligger Optimera, följd av Bauhaus, Jem&Fix och K-rauta.

När det gäller virke bör konsumenten få veta vilken sortering virket har.
Gran och furu sorteras oftast i de olika kvaliteterna G4-0, G4-1, G4-2, G4-3. De vanligaste trallsorterna sorteras i G4-2 eller G4-3 kvalité. Vid sortering G4 granskas alla sidor och kallas för G4. Efter den beteckningen skrivs vilken klass virket sorteras i. Klasserna är siffrorna 0-4 där 0 är bästa kvalitet och 4 är sämst. Så G4-2-virke innehåller alltså mindre kvistar och skador i jämfört med G4-3.

Viktigt också att konsumenten vet vilket typ av hållfasthet virket har. För obehandlat virke har byggvaruhusen börjat sätta ut hållfastheten i namnet. (Benämns C eller K). När det gäller impregnerat virke saknas det ofta i deklarationen som konsumenten ser. Konstruktionsvirke, för bärande konstruktioner, delas oftast in i hållfasthetsklasserna C30, C24, C18 och C14. Där det högsta värdet anger högst hållfasthet. Under C14 anses virket endast duga till enklare snickerier som stöd i gjutformar.

När det gäller varudeklarationen kring skruvar som ska användas utomhus bör man kunna hitta information om rostskydd och/eller ståltyp. Rostskydd, korrosivitetsklass, benämns C och i skalan ett till fem. Där C1 är sämst och C5 bäst. Ståltyper benämns A2 och A4 där A4 har de bästa egenskaperna för utomhusmiljöer. I undersökningen har vi poängsatt byggvaruhusen för information kring varje utvald byggvara. Det räcker alltså inte att säga att skuven är rostfri.

Tar vi billigaste vara per varuhus så blir totalpriset 9 344 kr. 316 kr lägre än billigaste helhetspris på Byggmax. Tittar vi på billigaste vara med bäst kvalité från de olika byggaruhusen blir totalpriset 10 538 kr.

Hos de företag vi frågat efter offert har KarlHedin, Hornbach, XL-bygg och Bolist inte återkommit med priser. Bygg-Ole, Woody bygghandel och Fredells har varit snabba med svar.

I Byggvarulistans jämförelsekorg finns byggvaror till ett typisk svenskt jakttorn.
Jakttornet är 2,7 m högt och grundar sig på beprövade modeller, men Byggvarulistan har förenklat ner materialet. Jaktlaget behöver bara jobba med två olika virkesdimensioner. Reglar 45x120 och trallvirke 28x120. Detta för att snabba på inköp och serietillverkning. Byggvarulistan har räknat på tryckimpregnerat virke, men det går lika gärna att byta ut det mot obehandlat virke i bra kvalité.

För konsumenten är det viktigt att veta att det finns samma typer av produkter som håller olika kvalitet och därmed ibland olika pris. Fråga eller sök därför alltid nödvändig information innan du beställer hem dina byggvaror.

Man bör också se på vilka rabatterbjudanden som finns. Byggvaruhusen har ständigt erbjudande på ett flertal säsongsbetonade lockprodukter. Var noggrann när du tittar på virket och fråga gärna byggvaruhuset vad det är för kvalité.

Prisundersökningen gjordes under månadsskiftet september/oktober 2015 av byggvarulistan.se. Byggvarulistan.se är en oberoende jämförelsesida för byggvaror. Alla priser är inklusive moms. Pris och utbud kan variera inom byggvaruhuskedjorna. De 12 undersökta byggvaruhusen i är: Byggmax,
K-rauta, Woody Bygghandel, Bauhaus, Bygma, Fredells, Optimera, Beijer Bygg, Bygghemma.se (trä från XL-bygg), Bygg-Ole,
Wrams Gunnarstorp, och Jem & Fix.

Efterfrågade byggvaror hos byggvaruhusen

Namn hos Byggvarulistan.se som använts i prisförfrågningen Antal
Trall impregnerad NTR AB 28x120 430 lpm
Impregnerad regel 45x120 200 st
Trallskruv 4,2x55 ca 1800 st
Träskruv Rostfri 5,0x100/60 mm 200 st

Ladda ner undersökningen här

Nedladdningsbara bilder logotyper och bilder på jakttornprojektet finns

Hitta byggbeskrivning på jakttornet här:http://www.byggvarulistan.se/byggprojekt/bygga-jakttorn-krambol/

Mer om trä och virkeskvalitéter här: http://www.byggvarulistan.se/skolor/lilla-traskolan/

Magnus Svensson, delägare och grundare

Tel 0704449987

Mail magnus@byggvarulistan.se

• byggbeskrivningar
  • entreprenörer
  • fritidshus
  • renovera
  • teknikföretag
  • jakt
  • start-up
  • viltvård
  • älgjakt

Byggvarulistan.se är en oberoende jämförelsesida som riktar in sig mot Gör-Det-Själv-marknaden. Konsumentens ska hitta byggvaror från e-handlare, fysiska byggvaruhus och kunna få en prisöversikt på hela sitt byggprojekt. Byggvarulistans filosofi är att konsumenten lättare ska hitta både priser och förstå de olika kvalitetsskillnaderna på byggvaror på den svenska byggvaruhusmarknaden.