​Mycket pengar att spara för konsumenten på att välja rätt byggvaruhus.

Genom att välja det billigaste varuhuset kan en konsument spara mer än 5 500 kr, motsvarande över 30 %. Detta är en ökning på ca 5 % sedan samma mätning för två år sedan.

Den oberoende prisjämförelsesajten Byggvarulistan har jämfört kostnaderna för ett typiskt svenskt altanprojekt. Resultatet av undersökningen visar att priserna fortfarande skiljer sig rejält mellan de olika varuhuset.

Byggvarulistan följer alla priser på byggvaror som finns officiellt på nätet.
I denna prisundersökning har Byggvarulistan också undersökt de aktörer som inte har en e-handel och finns representerade i Storstockholmsområdet. Det har då blivit en ren offertförfrågan, där handlarna givetvis kan ha lagt in vissa rabatter.

– Detta är en återkommande undersökning som vi gör och det som är intressant är att skillnaderna är större nu än 2015. För privatkonsumenter lönar det sig absolut att jämföra priser, säger Magnus Svensson, VD på den oberoende sajten byggvarulistan.se.

Undersökningen är gjord i Stor-Stockholm där de flesta kedjor finns representerade. Byggvarulistan har räknat på hemleverans med kranbil till en tänkt villa i Enskede. Till de kedjor som inte finns representerade i Stor-Stockholm har vi använt jämförbara avstånd.

Skall man köpa en större mängd från ett byggvaruhus lönar det sig definitivt att jämföra priser från flera byggvaruhus.

Jem & Fix är billigast på jämfört material med 12 855 kr. 5 422 kr billigare än Beijer Bygg, där de utvalda byggvarorna kostade 18 278 kr. Byggmax kommer tätt efter med ett pris på 13 007 kr och ByggOle med en varukorg på 13 506 kr. Jem & Fix saknar efterfrågade justerbara betongplint, och kan endast tillhandahålla fasta plintar med järn. Undersökningen har inte tagit hänsyn till specifika längder på virke i beräkningen. Bland annat Jem & Fix och Byggmax har ett begränsat utbud på olika längder på virke, vilket kan leda till ökad materialåtgång.

Medelpriset för byggvarorna hos de undersökta kedjorna ligger på 15 232 kr. Det är en minskning av medelpriset med 447 kr från 2015. Bygghemma.se och Hornbach har ofullständiga listor på efterfrågade produkter i denna undersökning.

Fraktpriset varierar från 395 kr från Bygghemma till Hornbach som tar 1 700 kr för att köra hem dessa byggvaror. Differensen i frakt har också minskat sedan förra undersökningen med 737 kr. Medelpriset på hemkörning ligger på 1 032 kr (1 003 kr 2015). Räknar vi ihop byggmaterial och frakt blir ByggOle billigast med 14 503 kr, hela 4 777 kr billigare än Beijer Bygg med ett pris på 19 273 kr.

Kör vi ”russinplock” och tar billigaste vara per varuhus så blir totalpriset 11 552 kr. 822 kr billigare än förra årets ”russinplock”. Då räknar vi med att konsumenten själv står för transporten och åker till flera olika varuhus.

Det som är intressant är förflyttningen i byggvaruhusens prispositionering. ByggMax, Jem & Fix, ByggOle, Bygma, Bauhaus, Fredells och Optimera har pressat sina priser ytterligare till 2017. ByggOle har den största prisförändringen med en minskning på 4 161 kr.

K-Rauta, Woody Bygghandel, Karl Hedin och Beijer Byggs varukorgar har blivit dyrare där K-Rauta har den största ökningen med 2 338 kr.

–Proffskedjorna har överlag högre listpriser för att kunna ge större rabatter till sina företagskunder. Tyvärr förlorar konsumenterna på detta, som inte kan pressa priserna på mindre inköp, säger Magnus Svensson VD på den oberoende sajten byggvarulistan.se.

Medelpriset på varukorgen utan frakt 2015 var 15 678 kr. 2017 hade det pressats ner med 446 kr till 15 232 kr. Medelpriset 2015 på varukorgen inklusive frakt var 16 911 kr och har 2017 sjunkit med 451 kr till 16 460 kr.

I Byggvarulistans jämförelsekorg finns byggvaror till ett typisk svenskt altanprojekt på 10x5 meter altan. Detta är tänkt att byggas på ett kryssbjälklag vilande på färdiga betongplintar där det övre bjälklaget är lagt på cc 60 cm. Trallen är vanlig impregnerat virke med dimensionerna 28x120 mm. I korgen har vi räknat på trall, reglar, skruv, vinkelbeslag, spikningsplattor, betongplint och justerbara stolpskor. Vi har i första hand räknat på 70 cm höga justerbara betongplintar med tillhörande stolpsko. Vissa har inte salufört dessa utan vi har blivit hänvisade till 50 cm höga. Andra byggvaruhus har bara plintar med fasta järn vilket gör att förarbetet med grunden tar längre tid, men fungerar givetvis lika bra.

Priset kan i bland också visa på vissa kvalitetsskillnader. För konsumenten är det viktigt att veta att det finns samma typer av produkter som håller olika kvalitet och därmed ibland olika pris. Trallskruv är ofta ett område där stora varianter förkommer. Vid ett trallbygge behöver man inte alltid högsta kvalitet på alla delar i konstruktionen. Hemmasnickaren måste själv få avgöra det. Fråga eller sök därför alltid nödvändig information innan du beställer hem dina byggvaror.

Man bör också se på vilka rabatterbjudanden som finns. Byggvaruhusen har ständigt erbjudande på ett flertal säsongsbetonade lockprodukter. Så här års är det oftast trallen som är lockvaran. Var därför noggrann när du tittar på trallen och fråga gärna byggvaruhuset vad det är för kvalité.

De vanligaste trallsorterna sorteras i G4-2 eller G4-3 kvalité. Vid sortering G4 granskas alla sidor och kallas för G4. Efter den beteckningen skrivs vilken klass virket sorteras i. Klasserna är siffrorna 0-4 där 0 är bästa kvalitet och 4 är sämst. Så G4-2 trall innehåller alltså färre kvistar och skador i jämfört med G4-3.

NTR AB som trallen oftast anges i är Nordiska träskyddsrådets klassificeringar för impregnerat virke. NTR AB betyder att virket kan användas ute ovan mark. Och reglarna till bärlinorna ska vara NTR A. Det betyder att virket kan användas i kontakt med mark och i sötvatten.

Prisundersökningen gjordes under april månad 2017 av byggvarulistan.se.

Nedladdningsbara logotyper och bilder finns tillgängliga på http://www.byggvarulistan.se/press

Social https://twitter.com/byggvarulistan https://www.facebook.com/Byggvarulistan/

Magnus Svensson, VD och grundare Byggvarulistan, 0704449987, magnus@byggvarulistan.se

Byggvarulistan.se är en oberoende jämförelsesida som riktar in sig mot Gör-Det-Själv-marknaden. Konsumenten ska hitta byggvaror från e-handlare, fysiska byggvaruhus och kunna få en prisöversikt på hela sitt byggprojekt. Byggvarulistans filosofi är att konsumenten lättare ska hitta både priser och förstå de olika kvalitetsskillnaderna på byggvaror på den svenska byggvaruhusmarknaden.