Interiör från en av ByggVestas studentlägeheter i Kosterhavet

Internationellt pris till ByggVestas studentbostäder

Igår den 2 november vann ByggVesta det europeiska priset The Class Property Innovation and Sustainability Award för studentboendet Kosterhavet i Stockholm: utnämnt till en föregångare i hållbart studentboende.

ByggVesta fick utmärkelsen vid The Class Conference i Wien, arrangerad av det ledande Europeiska studentbostadsnätverket The Class of 2020. Priset belönar innovation för att underlätta och uppmuntra en miljövänligare livsstil.

Kosterhavet är uppbyggt kring studentboendekonceptet Live to Grow by ByggVesta, som vill utmana traditionella tankesätt om hur ett bra boende ser ut, genom bland annat gröna kontrakt och anställda studentambassadörer som själva bor i huset och är engagerade i att skapa sociala aktiviteter och underlätta delningsekonomi.

– Vi är oerhört stolta och glada över att ByggVesta nu syns på den internationella scenen bland studentbostäder. Vårt koncept skapar lösningar för en medveten vardag där omsorg om individ och miljö, social samvaro samt trygghet står i fokus, och vi ser att många spännande saker sker naturligt i våra hus. Människor möts, utbyter idéer och delar saker - vi tror faktiskt att det är framtiden vi är med och skapar, säger Marit Appelgren, VD på ByggVesta Fastighetsförvaltning AB.

ByggVestas studentboende Kosterhavet i Norra Djurgårdsstaden stod klart i april 2016. Här finns 113 lägenheter, en blandning av mindre ettor och tvåor och kompislägenheter uttänkta för att vara lätta att dela. På varje våning finns gemensamma studierum och rymliga balkonger. Huset är ett energisnålt Egenvärmehus med individuell mätning av värme, el och vatten och bland annat effektiv källsortering och lättillgänglig cykelparkering.

– Nu har vi verkligen visat att ByggVesta kan bygga för studenter och unga – vi kan få till bekväma yteffektiva lägenheter där studenter har råd att bo. Dessutom med hög energieffektivitet och estetiska värden, säger Cecilia Wallin, affärsutvecklare på ByggVesta. Med den här framgången i ryggen vill vi gärna fortsätta bidra till att råda bot på bostadsbristen i Sveriges största studentstäder, avslutar Cecilia.

Grattis ByggVesta! säger Erica Sjölin, medlemsansvarig på Studentbostadsföretagen, som tog emot priset för ByggVestas räkning på plats i Wien. Det var med glädje som jag kunde ta emot den fina prisstatyetten till ByggVesta. Genom ett ökat utbyte med andra länder och aktörer kan studentbostadsmarknaden ta nya kliv, avslutar Erica.

Om Kosterhavet
Studentboende i Norra Djurgårdsstaden, Stockholm
113 studentlägenheter
Inflyttat i april 2016
Arkitekter: Kirsh+Dereka
Landskapsarkitekter/gård: Urbio
Inredningsarkitekter: Studio Stockholm

Om priset

The Property Innovation and Sustainability Award delades ut på konferensen The Class Conference i Wien, arrangerad av det ledande Europeiska studentbostadsnätverket The Class of 2020. Priset tilldelades ett projekt som genom innovation och nytänkande införlivat hållbarhet i fastighetens DNA och på bästa sätt underlättar och uppmuntrar hyresgästerna till en miljövänligare livsstil.

För mer information:

Cecilia Wallin
Affärsutvecklingschef ByggVesta
cecilia.wallin@byggvesta.se

VD ByggVesta Fastighetsförvaltning AB
marit.appelgren@byggvesta.se

Erica Sjölin
Medlemsansvarig Studentbostadsföretagen
erica@studentbostadsforetagen.se

Om ByggVesta

ByggVesta bygger, utvecklar och förvaltar fastigheter som bidrar till att skapa ett långsiktigt hållbart samhälle där människor med olika behov och önskemål kan hitta ett attraktivt boende att trivas i.