Gör bilen redo för höstledighet

Höstlovet sammanfaller ofta med att landet går in i det svenska klimatet med regn och rusk vilket innebär att man behöver förbereda bilen innan en lång färd.

• Det allra viktigaste är att följa vädret för de områden du ska åka genom, till och hem ifrån. Mycket kan ändras på en vecka och det är nödvändigt att följa både långtidsprognosen och hur det varit vädermässigt i dessa områden tidigare år. Speciellt om man ska till fjällen. För många kan det betyda att det är på tiden att byta till vinterdäck, säger Henrik Bjurhem, trafikexpert på Bythjul.com.

Förbered bilen

För att få det bästa och mest säkra resultatet när man byter till vinterdäck ska däcken helst ha varit förvarat på ett korrekt sätt under tiden de inte använts. Däcken bör ha förvarats torrt och mörkt, och inte utsatts för fukt då det kan ha stora konsekvenser för däcken.

• Vatten och regn måste undvikas helt och hållet, kosta vad det kosta vill. Dessutom bör temperaturen vara stabil och som regel råder vi våra kunder att förvara däcken under noll grader och aldrig över 25 grader. Något vi ständigt kommunicerar till våra kunder är att däck är en färskvara. Men lagar man däcken rätt kan man öka livslängden, säger Henrik Bjurhem.

Försiktighetsåtgärder

När man åker på en längre bilresa är det viktigt att packa riktigt. Packar man , som många gör, tungt på vägen till ledigheten, kan det få konsekvenser för bilens köregenskaper. Bagage ska även gärna säkras så att de inte har möjlighet att röra sig för mycket och falla framåt. Ett tips är att lägga de tyngsta och därmed de farligaste sakerna underst.

• Många nya bilar levereras idag utan reservhjul. Bilen kommer med däckskum och kompressor vilket många är väldigt osäkra på hur man ska använda om det värsta skulle hända. Däcket är inte heller avsedd för hål större än fyra millimeter eller skador på däckets yta på sidoväggen. Därför rekommenderar vi att ha med ett riktigt reservdäck på långresor, avslutar Henrik.

Och tappar man bort reservnyckeln på vägen får man helt enkelt vänta på en bilbärgningsbil.

Henrik Bjurhem, trafikexpert Bythjul.com,

Tel: 0707 – 43 42 43

hbm@bythjul.com

För högupplösta bilder, vänligen se:

Bythjul har funnits på nätet sedan 2002 och är en av Europas största däck- och fälgaktörer på nätet. Bythjul strävar ständigt efter att vara i framkant när det gäller leveranstider, sortiment och användarvänlighet. Webbplatsen gör det möjligt för kunden att snabbt och enkelt handla däck och fälgar till ett billigt pris.

Bythjul har sitt huvudkontor i Stockholm och lagerhållning samt produktion sker på ett distributionscenter i Norrköping. Under våren 2007 startades filialer upp i Finland, Danmark och Norge och hösten 2011 expanderade Bythjul till Storbrittanien och Tyskland.

www.bythjul.com | www.byttdekk.com | www.renkaatvaihtoon.fi | www.goodgrip.dk