Eltaxiföretag i Göteborg först i världen med att ta betalt per meter.

Det är företaget Bzzt som testar den ovanliga betalningsmodellen. När de börjar köra på fredag har de tagit bort allt vad tariffer, framkörningsavgifter och minimidebiterin- gar heter. Priset är 3 öre per meter. Och kunderna får åka hur långt (eller kort) de vill i Göteborgs innerstad. VD:n Sven Wolf förklarar hur de har tänkt:

– Taxibranschen är ett gytter av konstiga priser, det är nästan omöjligt att få grepp om det. Så vi bestämde oss för att försöka vara så enkla det bara går. Det kostar 3 öre per meter att åka med oss, punkt. Vad jag vet är vi det första taxiföretaget i världen som gör på det här sättet.

Bzzt kör inga vanliga bilar, utan små trehjuliga ”podar” som drivs av el. Efter att ha test- kört under ett par månader förra sommaren, är det nu dags att starta på riktigt. Från och med den 22 april kan du åka podtaxi på fredag- och lördagkvällar och den 20 juni börjar de köra alla dagar i veckan.

Sven Wolf hoppas såklart att det kommer att bli en succé. Och inte bara tack vare den världsunika prissättningen.

– Det finns en väldig massa människor idag som vill hjälpa till att skapa en bättre värld. Och inte bara genom att betala pengar till välgörenhetsorganisationer, utan framförallt genom att leva och konsumera mer etiskt och ekologiskt hållbart. Bzzt borde vara den perfekta lösningen för dem. Klimatsmarta resor som dessutom är både snabba och billiga.

Om du vill testa att åka någon av Bzzts taxipodar, så finns de ute på stan nu till helgen. Och det går dessutom att beställa en pod på bzzt.se. Men var beredd på att de kommer direkt, företaget tar nämligen inga förbeställningar.

Korta fakta om Bzzt:
Bzzt kör små gula taxipodar som drivs helt av miljömärkt el.
Verksamheten startade som ett pilotprojekt i Lerum för två år sedan.
Förra sommaren testades konceptet i Göteborg.
I år börjar de köra på riktigt, från den 22 april på helgkvällar, med sex podar.
Den 20 juni börjar Bzzt köra alla dagar i veckan.
Priset för att åka med är 3 öre per meter (dvs 30 kronor/kilometer).
Det får plats två passagerare i varje pod.
Bzzt kör i centrala Göteborg (se karta på bzzt.se).
Förarna är ofta studenter. Alla har körkort (även om det formellt inte behövs för att köra podarna).

Bzzt har Naturskyddsföreningens märkning Bra Miljöval.

Mer info, bilder och unika citat: Ring Sven Wolf, VD på 0705-08 83 10.

Vi tänkte styra upp hur folk reser i stora städer. Våra taxipodar drivs av miljövänlig el – och kostar bara 3 öre per meter att åka med. Det är typ billigare än att ta bussen! Du beställer podarna med vår superfina app.

Sven Wolf

Presskontakt VD, Bzzt AB Verkställande direktör +46 (0)705 08 83 10
Lisette Hallström

Presskontakt VD, MoveByBike Verkställande direktör +46 (0)760 20 20 96

Blixtsnabba, utsläppsfria leveranser i city.

Vi kör små, eldrivna fordon för korta transporter i centrala Stockholm, Göteborg och Malmö. Allt som behöver susa fram snabbt, billigt och utsläppsfritt genom stan kan åka med oss. Bra för miljön, luften vi andas och staden vi bor i. Inte så dumt va?

Bzzt
Lennart Torstenssonsgatan 8