BBCs Jonathan Strange & Mr Norrell till C More

I miniserien Jonathan Strange & Mr Norrell, som nyligen haft premiär i England, möts två män som har magiska krafter gemensamt. Napoleontidens England är en turbulent era, då magi kan användas på många sätt. BBCs miniserie, som är baserad på en prisbelönt roman, har fått fina recensioner inte minst för Bertie Carvels och Eddie Marsans insatser i titelrollerna. Den 6 juli finns Jonathan Strange & Mr Norrell tillgänglig att strömma i sin helhet på C More.

BBCs miniserie Jonathan Strange & Mr Norrell, som nyligen hade brittisk urpremiär,har beskrivits som en Harry Potter-historia för vuxna. Historien om två män med faktisk magisk förmåga utspelar sig i England under Napoleonkrigen. Trolleri är en konstart som vid denna tid på 1800-talet inte har praktiserats på hundratals år. Mr Norrell (Eddie Marsan), som faktiskt har äkta magiska krafter, använder dem inte utan är nöjd med sin undandragna tillvaro i Yorkshire. Men hans tjänare John Childermass (Enzo Cilenti) övertalar honom att resa till London för att använda sin förmåga i kriget mot Frankrike. Här får Norrell respekt när han på magisk väg ger premiärministerns avlidna fästmö livet åter. Han möter trollkonstnären Vinculus (Paul Kaye), som förklarar att han är en av två skickliga magiker som förväntats dyka upp i England vid denna tid. Den andre är den arrogante gentlemannen Jonathan Strange (Bertie Carvel).

Jonathan Strange & Mr Norrell
handlar om magiska krafter och mänskliga relationer, samtidigt som den ger en bild av England under en omvälvande period av industriell revolution. Miniserien är baserad på Susanna Clarkes debutbok med samma namn, som vann Hugopriset 2005 och översattes till svenska samma år. Hon har skrivit manus till tv-versionen tillsammans med Peter Harness. Toby Haynes, som står för regi och produktion, har tidigare bland annat regisserat avsnitt av ”Sherlock”, ”Dr Who”, ”Wallander” och ”Five Days”.

Seriens samtliga sju avsnitt finns tillgängliga för streaming på C More från och med 6 juli.

Trailer

För mer information kontakta mona.holmquist@cmore.se 070-358 2865

Klicka här för att hämta bilder för denna pressrelease.

• jonathan strange & mr norrell
  • bbc
  • miniserie

C More Entertainment AB är den ledande premiumleverantören av film, serier och sport i Norden under varumärket C More. C More Entertainment AB ingår i Bonnier Broadcasting, tillsammans med TV4-Gruppen Nyhetsbolaget och MTV i Finland.