C More stärker greppet om svensk film via nya output-avtal med SF, Stella Nova och Anagram

Nya exklusiva first pay-avtal med Svensk Filmindustri samt produktionsbolagen Stella Nova och Anagram cementerar C Mores profil som svensk films naturliga hemvist, där man streamar hundratals välkända lokala filmer när man själv vill. Här finns allt från världspremiären på Beck till de senaste svenska biofilmerna. ”C More är störst i Norden på svensk film och nu vässar vi utbudet ännu mer. Vi har såväl premiärfilmerna som svenskarnas storfavoriter”, säger Manfred Aronsson, VD C More.

C More, som sedan länge erbjuder hundratals välkända svenska SF-filmer, sluter nu ett treårigt exklusivt output-avtal med Svensk Filmindustri. Avtalet innefattar samtliga svenska SF-producerade titlar som haft biopremiär från 1 september 2014 till 1 september 2017. Även danska och norska filmer ingår i avtalet, som ger exklusivitet i ett år för SVOD och betal-tv. Under hösten får de första filmerna C More-premiär - komedisuccén Micke och Veronica samt barnfilmerna Krakel Spektakel och Lasse Majas detektivbyrå: Skuggor över Vallby. Bland kommande nordiska titlar märks danska Stilla hjärta och All Inclusive, samt Karsten och Petras vidunderliga jul från Norge.

Stella Nova står bakom C More-aktuella publiksuccéer som Monica Z och Sommaren med Göran. C More går nu in i ett avtal angående premiärfönstret för betal-tv och SVOD för samtliga Stella Nova-filmer som produceras från 1 januari i år till och med 31 december 2017. Den första filmen C More får rättighet till är Johan Brisingers skilsmässokomedi som får biopremiär under nästa år.

Produktionsbolaget Anagram har bland annat gjort hyllade Äta sova dö. C More har tidigare stöttat produktionen av deras Svenskjävel samt kommande Yarden och Jordgubbslandet, och erbjuder dem därmed först på SVOD samt i betal-tv. C Mores nya avtal med Anagram ger rätt till premiärfönstret angående SVOD samt betal-tv för samtliga filmer som bolaget producerar mellan 1 januari i år och 31 december 2017.

- Våra nya avtal med tre tunga producenter av kvalitetsfilm säkerställer ett kontinuerligt starkt utbud av svensk toppfilm, säger Bo Thörnwall, programchef C More.

-Vi tycker det är jätteroligt att utveckla C More-samarbetet med våra nordiska filmer, och ge tillgång till fler spännande filmupplevelser, säger Ann-Kristin Westerberg på Svensk Filmindustri.

C Mores filmhöst innehåller svenska premiärfilmer som Guldbaggevinnaren Turist, En duva satt på en gren och funderade på tillvaron och Flugparken. Efter nyår får fyra nya Beck-filmer exklusiv världspremiär på C More.

Bland kommande svenska filmer på C More finns Kay Pollaks Så ock på jorden, Ulf Malmros Flykten till framtiden, Helena Bergströms En underbar jävla jul och Axel ”Avalon” Peterséns Under pyramiden, samt Miraklet i Viskan, Odödliga, Det borde finnas regler, Tjuvheder, Från djupet av mitt hjärta, Efterskalv och Flocken.

På C More hittar man som alltid lokala favoriter, från Sällskapsresan och Änglagård till En gång i Phuket och Livet är en schlager. Kriminalfilmserier som Irene Huss, Johan Falk, Maria Wern och Annika Bengtzon finns också på C More, liksom kvalitetsproduktioner för barn från Astrid Lindgren till Pettson och Findus.Sammantaget förstärker C More ytterligare positionen som ledande filmtjänst för såväl utländsk som svensk film.

Mona Holmquist, pressansvarig film och serier C More 070-358 28 65
Manfred Aronsson, VD C More 070-833 55 74
Bo Thörnwall, programchef C More 070-837 55 88

• svensk filmindustri
  • stella nova
  • anagram
  • svensk film
  • film

C More Entertainment AB är den ledande premiumleverantören av film, serier och sport i Norden under varumärket C More. C More Entertainment AB ingår i Bonnier Broadcasting, tillsammans med TV4-Gruppen Nyhetsbolaget och MTV i Finland.