C More tvingas ställa in sändningarna från Nordea Masters

På grund av att ett misstag från rättighetssäljaren kommer C More Golf inte sända Nordea Masters från Bro Hof den 2-5 juni.

C More Golf startade i januari 2016 och det första halvåret har varit en succé. Tittarsiffrorna har varit höga och produktionen har fått beröm från flera håll för att vara innovativ och ge golfentusiasterna en härlig tv-upplevelse. I början av maj meddelade C More att kanalen också skulle sända Nordea Masters från Bro Hof den 2-5 juni, men den sändningen kommer alltså inte genomföras.

– RättighetssäljarenLagardère Sports har begått ett stort misstag och sålt en rättighet de inte förfogat över. Vi är både frustrerade och besvikna, en sådan här sak ska inte kunna ske. Dessutom är det tråkigt för våra kunder som nu vant sig vid våra omfattande golfsändningar som jag vågar påstå är marknadens bästa, säger Johan Cederqvist, Programchef Sport, C More och TV4.

Marcus Dunér, kommunikationsansvarig på Lagardère Sports beklagar den uppkomna situationen.

– Vi tar fullt ansvar för detta. Vi har förbisett att vi i vårt avtal med European Tour ej haft rätt att upplåta sändningar till en betalkanal utan endast till så kallade ”free to air broadcasters”.

Sedan tidigare var det planerat att SVT skulle sända Nordea Masters parallellt med C More och den sändningen kommer att genomföras.

För C More Golfs kunder väntar PGA-tourtävlingen The Memorial, som spelas på Muirfield Village Golf Club, i Ohio. Den prestigefyllda tävlingen, som i år firar 40 år, grundades av golfstjärnan Jack Nicklaus och i år försvaras titeln av svenske David Lingmerth. C Mores sändningar kommenteras av Mats Hallberg och Tommy Billberg från studion i Stockholm och visas på C More Golf, på cmore.se och i C Mores app.

C Mores golfsatsning är den första renodlade golfkanalen med svensk paketering. Kanalen finns tillgänglig för samtliga C More Sport-abonnenter, vilket tiofaldigar tillgängligheten av PGA-touren i Sverige. All golf på C More finns lättillgängligt på C More Golf, cmore.se och i C Mores app. Det går även att köpa kanalen via sin operatör.

För mer information, kontakta:
Jonathan Stara, Press- och PR-ansvarig, C More Sport, 076-545 40 14, jonathan.stara@cmore.se