C Mores Allsvenskan-enkät 2013 – 48 spelare tycker till: Elfsborg försvarar guldet – storklubbarna floppar

De regerande mästarna Elfsborg tippas ta sitt andra raka guld av sånär som 40 procent av de allsvenska spelarna, sämre ser det ut för storklubbarna från Stockholm och Göteborg. AIK, Djurgården och IFK Göteborg är de lag som får flest röster på frågan ”Vilket lag blir årets negativa överraskning?”. AIK är även det lag som man minst unnar ett SM-guld, Malmö FF är laget spelarna helst representerar och Elfsborgs Lasse Nilsson filmar mest. Det visar C Mores enkät där 48 spelare från de 16 allsvenska klubbarna har fått säga sitt inför premiären.

I enkäten, som gjordes via telefonintervjuer 20-27 mars 2013, har tre spelare i varje allsvensk klubb anonymt fått svara på 31 frågor. Spelarna har inte fått svara sig själv, sitt eget lag eller sina lagkompisar/tränare på frågorna.

Övrigt ur enkäten:

·  Närmare hälften av de tillfrågade spelarna, 47,9 procent, tror att nykomlingen Öster blir årets positiva överraskning.

·  Malmö FF är laget flest spelare vill spela i om de tvingas byta lag och får 27,1 procent av rösterna, medan 25 procent absolut inte vill representera Gefle.

·  Elfsborgs Anders Svensson tar hem titeln Allsvenskans bäste spelare med 39,6 procent av rösterna, knappt 30 procent fler än tvåan Tobias Hysén, IFK Göteborg.

·  Blåvitts anfallare tippas dock ta hem skytteligan. 29,2 procent ger Tobias Hysén sin röst i skytteligakampen.

·  De flesta spelarna hoppas att AIK inte vinner Allsvenskan, laget får drygt 33 procent av rösterna.

·  Henrik Rydström, Kalmar FF, utnämns till Allsvenskans störste ”trash talker” med 47,9 procent av rösterna och en god marginal till tvåan Stefan Selakovic, Halmstads BK, som fick 10,4 procent av rösterna.

·  Rydström röstas även fram som Allsvenskans gnälligaste/grinigaste spelare, men kvalar trots detta in på topp fyra i frågan om Allsvenskans trevligaste.

·  Elfsborgs Lasse Nilsson filmar mest och har fått 10,4 procent av rösterna.

·  AIK (18,7 procent), Djurgården (16,7 procent) och IFK Göteborg (14,6 procent) bildar topp tre över de lag som spelarna tror blir årets negativa överraskning.

·  18,7 procent tror dessutom att Blåvitts tränare Mikael Stahre blir den som först får lämna sin post.

Hela enkäten är bifogad.

För ytterligare information, kontakta:
Ulrika Westerberg, pressansvarig sporten C More, mob 070-745 93 14, e-post 070-745 93 14.

• allsvenskan
  • allsvenskan 2013
  • c more play
  • c more sport
  • fotboll
  • aik
  • elfsborg
  • malmö ff
  • anders svensson
  • ifk göteborg

C More Entertainment AB, den ledande leverantören av premiumbetal-tv-tjänster i Norden, erbjuder betal-tv och interaktiva tjänster under huvudvarumärket C More samt varumärkena C Sports och Filmnet. C More betal-tv finns hos alla betydande digital-tv-distributörer i Norden utom Viasat. C More erbjuder i Norden 27 C More-kanaler, i Norge och Danmark även CANAL 9, samt CANAL 8 SPORT i Danmark. C More Entertainment ägs till 65% av TV4-Gruppen och 35% av Telenor.