Colin Nutley gör kriminaldrama

Folkkäre filmskaparen Colin Nutley regisserar sin första tv-serie på tjugo år. Det stjärnspäckade kriminaldramat Saknad har inspelningsstart nära Ulricehamn den 1 februari. Urpremiären blir i C More - som ett led i bolagets storsatsning på svenskt drama.

- Det känns helt fantastiskt att Colin äntligen gör en tv-serie för oss, säger Josefine Tengblad, Dramachef på C Mores och TV4:s nya gemensamma dramaavdelning.

I Saknad spelar Helena Bergström poliskommissarie Maja Silver från Rikskrim. När en utmärglad flicka hittas mördad i det svenska bibelbältet tar Maja fallet, främst för att hennes dotter Rebecka - spelad av Molly Nutley - bor på orten. Snart inser Maja att det inte är ett vanligt våldsdåd och när ytterligare en flicka försvinner griper fruktan tag i den lilla orten. Peter Lindblom har skrivit manus, i övriga roller ses bland andra Samuel Fröler, Julia Dufvenius, Johan Widerberg, Johan H:son Kjellgren, Mattias Nordkvist och Vanna Rosenberg.

- Det är första gången på länge jag regisserar en dramaserie för tv och jag ser verkligen fram emot att få berätta historien i en annan takt. Med Saknad vill jag undersöka hur ett våldsdåd påverkar ett litet samhälle och dess invånare, säger Colin Nutley.

Urpremiär av kriminalserien blir i streamingtjänsten C More, som följer upp de svenska succéerna Gåsmamman och Beck med en fortsatt kraftfull satsning på inhemskt drama.

- Det lokala svenska innehållet är det som gör C More unikt. Vi har redan det starkaste svenska film- och serieutbudet av alla streamingtjänster och är en viktig partner för svensk filmproduktion. Det är självklart för oss att fortsätta investera i svensk kvalitet. Nu kommer Saknad, och vi ser fram emot att snart berätta om flera nya spännande dramaprojekt, säger Manfred Aronsson, VD C More.

Saknad är producerad av Sweetwater Production i samarbete med Bob Film och i samproduktion med C More, TV4 och Film Väst. Kriminalserien har urpremiär på C More i början av 2017.

För ytterligare information eller intervjuförfrågningar, kontakta Mona Holmquist mona.holmquist@cmore.se 070 358 28 65

• streamingtjänst
  • manfred aronsson
  • kriminalserie
  • vanna rosenberg
  • johan widerberg
  • samuel fröler
  • molly nutley
  • helena bergström
  • tv-serie
  • colin nutley
  • saknad

C More Entertainment AB är den ledande premiumleverantören av film, serier och sport i Norden under varumärket C More. C More Entertainment AB ingår i Bonnier Broadcasting, tillsammans med TV4-Gruppen Nyhetsbolaget och MTV i Finland.