Här är vinnaren av Guldgallret 2017

Jonathan Dahlén, Timrå, tilldelas Guldgallret som säsongens bästa junior i HockeyAllsvenskan. Vinstsumman på 100 000 kr, som tillfaller Timrås ungdomsverksamhet, delades ut tillsammans med priset i C Mores sändning ikväll.

Röstningen i Guldgallret har pågått sedan den 18 januari och inkluderade både fansens nominerade juniorer, Niklas Wikegårds wildcard samt en expertjury som slutligen röstade fram vinnaren Jonathan Dahlén. Bland tidigare vinnare finns Robin Kovàcs (då AIK) och NHL-stjärnorna Filip Forsberg (då Leksand) och William Karlsson (då Västerås).

Motivering:
Redan under förra säsongen visade Jonathan Dahlén på exceptionell talang. Med styrka, balans och förmågan att hitta ytor – både för att göra egna mål och spela fram till sina lagkamrater har Jonathan visat på en spetskunskap i det offensiva spelet. Idag har Jonathan etablerat sig som en nyckelspelare i sitt Timrå och en av HockeyAllsvenskans absolut bästa spelare vilket gör honom till en värdig vinnare av Guldgallret 2017.

Juryn:
Tommy Boustedt - Generalsekreterare Svenska Ishockeyförbundet, Thomas Montén - Förbundskapten Juniorkronorna, Sonny Lundwall - Ligachef HockeyAllsvenskan, Nicklas Lidström - f.d. professionell ishockeyspelare, Tomas Ros - Sportbladet, Johan Svensson - Expressen, Malin Fransson - Dagens Nyheter, Uffe Bodin - Hockeysverige, Jonas Gustavsson - HockeyAllsvenskan.se, Mike Helber - C More, Harald Lückner - C More och Ida Björnstad - C More.

Officiell hashtag:
#Guldgallret

Samtliga tidigare vinnare av Guldgallret:
2016: Robin Kovacs, AIK
2015: Robin Kovacs, AIK
2014: Lukas Bengtsson, Mora
2013: Filip Forsberg, Leksand
2012: William Karlsson, Västerås
2011: Markus Ljungh, Västerås
2010: Fredrik Pettersson-Wentzel, Almtuna

Bild på vinnaren är bifogad.

Priset är instiftat för att främja svensk ishockey genom att uppmuntra och uppmärksamma unga talanger. Läs mer om Guldgallret, reglerna och upplägget här: www.hockeyallsvenskan.se/guldgallret

För ytterligare information, kontakta:
Ulrika Westerberg, Ansvarig press och PR sporten TV4-Gruppen och C More, mobil 070-745 93 14, e-post ulrika.westerberg@bonnierbroadcasting.com
Linus Carlholt, Marknads- och sponsoransvarig HockeyAllsvenskan, mobil 070-482 44 93, e-post linus.carlholt@hockeyallsvenskan.se

• timrå
  • guldgallret