Mikael Håfström regisserar nya thrillerdramat Dirigenten med Adam Pålsson i huvudrollen för C More och TV4

Vad är priset du betalar för framgång i en laglös värld? Adam Pålsson tar sig an rollen som den charmerande finansmannen Tom Blixen i C More och TV4s nya originalserie Dirigenten, ett thrillerdrama som utspelar sig i Ryssland runt millennieskiftet. För regi står Mikael Håfström, som efter Oscarsnominerade Ondskan regisserat bland annat Stephen King-rysaren 1408 och hyllade serien Bloodline. I serien hamnar den svenske finansmannen Tom i samband med en vågad affärsuppgörelse i en våldsam spiral av hämnd, svek och död. Dirigenten har exklusiv premiär i C More i januari 2019 med senare sändning i TV4.

Dirigenten kretsar kring Tom Blixen, spelad av Adam Pålsson, en svensk finansman som tror sig kunna hantera korruptionen och maktspelet i det ryska affärslivet. Men efter en vågad affär kastas han in i en strid bland politiker, oligarker och deras våldsamma underhuggare i ett laglöst Ryssland. Likt Babushka-dockor, rymmer vänskap fiender och affärer mördare. Det blir inte bara en flykt från osynliga och skoningslösa motståndare utan också från något djupare: det förflutna, vars dunkla hemligheter han snart ska tvingas konfrontera.

- En väldigt fin karaktär, Tom Blixen. På ytan en slipad, svensk bankkille som söker sig till Ryssland för kickar och snabba pengar, alltid redo att snacka sig ur nästa knipa, tills det inte längre går… Han tvingas spela ett otroligt högt spel för att försöka rädda sig själv och de han älskar. Och Moskva efter Sovjetunionens fall är ju en gränslös miljö, rena High Chaparall, vilket är en drömvärld att få befinna sig i som skådespelare, säger Adam Pålsson.

Dirigenten
regisseras av Mikael Håfström, som i och med serien tar sig an sitt första svenska projekt på många år.

- Detta är mitt första svenska projekt på 15 år, och det har varit fantastiskt roligt att återknyta bekantskapen med den så begåvade Adam Pålsson, som faktiskt hade en liten roll i Ondskan, samt andra svenska och internationella skådespelare. Jagär svensk och kommer alltid att ha ett svenskt perspektiv, trots alla år utomlands. Så att jobba med en svensk karaktär i en internationell miljö - en man som lämnat sitt land, men inte sin ”svenskhet” - gör detta än mer till ett personligt projekt, säger Mikael Håfström.

Dirigenten utspelar sig runt millennieskiftet och är en thrillerserie full av universella och aktuella intriger. Serien är baserad på den första boken, Dirigenten från Sankt Petersburg, i Camilla Grebe och Paul Leander-Engström Moscow Noir-trilogi om den smutsiga och kallblodiga finansvärlden i det post- kommunistiska Ryssland.

-Vi är oerhört stolta över vår nya serie Dirigenten som redan från start har andats kvalité och autenticitet. Den är placerad i millennieskiftets Ryssland och det var tydligt redan i böckerna, skrivna av Camilla Grebe och Pål Leander- Engström att gestaltningen är gjord med stor kunskap och fingertoppskänsla. Mikael Håfström har med Adam Pålsson i spetsen lyckats återskapa känslan i böckerna till perfektion och skapat ett storslaget spänningsdrama fyllt av maktspel och girighet som gör att tittarna kommer sitta på helspänn, säger Josefine Tengblad, dramachef för TV4 och C More.

Adam Pålsson är verksam på Dramaten i Stockholm och slog igenom brett i filmatiseringen av Jonas Gardells bokserie Torka aldrig tårar utan handskar. Hanhar setts i en stor roll i kriminalserienBron och 2017 vann han Kristallen för bästa manliga skådespelare i en tv-produktion, för sin roll i thrillerserien Innan vi dör. Han sågs senast spela artisten Ted Gärdestad i filmen Ted - För kärlekens skull.

Mikael Håfström fick sitt stora genombrott med filmen Ondskan. Filmen vann tre guldbaggar och blev även nominerad till en Oscar för bästa utländska film. Han har efter det regisserat flera Hollywoodfilmer, bland andraEscape Plan med Sylvester Stallone och Arnold Schwarzenegger i huvudrollerna och1408, en skräckfilm med John Cusack baserad på Stephen Kings novell. Håfström har även regisserat flera avsnitt av den hyllade amerikanska serien Bloodline.

I andra roller ses bland andra Linda Zilliacus och Christopher Wagelin. Dirigenten är skriven av Alexi Bardy och Mia Ylönen, Mikael Håfström, Max Barron och Piodor Gustafsson. För regi står utöver Mikael Håfström även Johan Brisinge och Mårten Klingberg. Serien produceras av Black Spark och är en samproduktion mellan Canal+ Poland, Dansu Film, Helsinki Filmi och Bonnier Broadcasting med med internationell distribution av StudioCanal. Serien sänds i 8 avsnitt och har planerad streamingpremiär på C More i januari 2019.

Vid frågor kontakta Caroline Nylander på caroline.nylander@bonnierbroadcasting.com eller 070 60 49 239.

• dirigenten
  • tv4