Miniteve till C More – svenskproducerade, pedagogiska filmer för de mindre barnen

Nu kan man streama de svenska, pedagogiska Miniteve-filmerna exklusivt hos C More. Henry Chu, tidigare programledare för Hjärnkontoret, har skapat filmerna som stimulerar fantasi och igenkänning hos barn mellan ett och fyra år. ”C More har nu sevärda filmer även för familjens minsta, och som så mycket av vårt övriga innehåll är Miniteve svenskproducerat. Det är ett kvalitetstillskott”, säger Bo Thörnwall, programchef C More.

Exekutive TV-producenten Henry Chu, känd från Hjärnkontoret, skapade Miniteve för att hans lille son skulle få tillgång till pedagogiskt utarbetade filmer. De stillsamma filmerna, tänkta att ses av barn i sällskap med vuxna, är ett par minuter långa och visar lekande barn samt djur och fordon. Miniteve fick beröm när filmerna först lanserades 2011, och nu blir 270 filmer exklusivt tillgängliga på streamingtjänsten C More i Sverige, Norge, Danmark och Finland.

- Filmerna ska vara enkla men ändå stimulera barns nyfikenhet och fylla behovet av igenkänning och upprepning. Det är jätteroligt att de nu får ett hem hos kvalitetsmedvetna C More, som jag valt att samarbeta med efter att flera andra stora aktörer visat intresse, säger Henry Chu som i år också lanserar Miniteve utanför Skandinavien.

Chus filmer har fått mycket beröm. “Miniteve är som en lång, varm kram", skrev DN, medan man i Aftonbladet kunde läsa att”Miniteve är ett utmärkt sätt att odla små barns specifika intressen, och för föräldrarna blir det ett angenämt tillfälle för intensiv närhet med sina barn".

- Barns och vuxnas kommunikation kan utvecklas väldigt bra av Miniteve. Det är ett aktivt tittande - man pratar med varandra och det blir en dialog, säger Christina Stenhammar, forskare vid Uppsala Universitet.

För närvarande finns det 270 Miniteve-filmer, och i sommar kommer ytterligare ett femtiotal filmer. Senare denna vecka kan man provstreama ett urval Miniteve-filmer på www.cmore.se

De nio olika kategorierna kretsar kring ämnen som entusiasmerar små barn:

Bilar, båtar, tåg
Musikinstrument
Utelek
Världens djur
I naturen
Lek, spel och pyssel
Maskiner
I vattnet
På bondgården

Här finns filmerna! Meddela om du behöver presslogin för att titta på dem.

För mer information v v kontakta Mona Holmquist, mona.holmquist@cmore.se 070 358 2865

• barnprogram
  • miniteve
  • henry chu
  • bo thörnwall
  • små barn
  • småbarn
  • pedagogisk
  • föräldrar

C More Entertainment AB är den ledande premiumleverantören av film, serier och sport i Norden under varumärket C More. C More Entertainment AB ingår i Bonnier Broadcasting, tillsammans med TV4-Gruppen, Nyhetsbolaget och MTV i Finland.