Så blir C Mores nya originalserie Gråzon

En skarpladdad missil hittas i en lastbil i Göteborgs hamn. En kvinna blir gisslantagen i sitt eget hem i Köpenhamn. Två till synes slumpmässiga incidenter som visar sig vara sammankopplade och delar av ett planerat terrordåd med ett gemensamt mål - Skandinavien. Det är upprinnelsen till C Mores nya originalserie Gråzon - en svensk/dansk dramathriller med välrenommerade Tova Magnusson, Hollywoods nya älskling Birgitte Hjort Sørensen och stjärnskottet Ardalan Esmaili i huvudrollerna. Serien har exklusiv streamingpremiär på C More den 22 februari.

Vad händer när Skandinavien hotas av en terrorattack? Och konsekvenserna av en kvinnas beslut kan avgöra allas öde? När en flyktig bekant från det förflutna dyker upp i drönaringenjören Victorias (Birgitte Hjort Sørensen) liv på nytt utvecklar sig situationen snabbt till en kamp mot klockan där liv och död står på spel. Gisslantagen i sitt eget hem i Köpenhamn tvingas hon lämna ut hemligstämplad information för att rädda sitt eget och sin sons liv. Kidnapparen Iyads (Ardalan Esmaili) agenda är förödande - och Skandinavien är måltavlan.

Bakom ett dolt fack i en lastbil från Danmark görs en skrämmande upptäckt i Göteborgs hamn. En skarpladdad missil med sprängkraft att skaka en hel kontinent. Men, ytterligare en missil är fortfarande försvunnen. Säpo-agenten Eva (Tova Magnusson) och Jesper (Joachim Fjelstrup) från danska PET bildar en antiterrorism-enhet med inte helt konventionella arbetsmetoder och en intensiv jakt tar sin början. Uppdraget är tydligt: Förhindra ett terrorattentat mot Skandinavien. Victorias och Evas öden sammanflätas i en gråzon där moral och ansvar sätts på spel. Kommer de tillsammans lyckas avstyra attacken innan det är för sent?

- Jag är precis som Eva passionerad i mitt arbete och kände direkt att det här var en roll för mig. Hennes livsval och känslomässiga logik gjorde mig väldigt nyfiken. Gråzon handlar om att alla människor har olika bevekelsegrunder och jag tror att det blir en spännande och intressant historia som visar det komplexa i att vara människa, säger Tova Magnusson.

Gråzon är en svensk/dansk dramathriller inspelad i Sverige, Danmark och Tyskland som kretsar kring mänskliga drivkrafter: Sorg, ilska, kärlek, rättvisa och hämnd. Men frågan är om saker och ting verkligen är så svart eller vitt som vid första anblicken?

I huvudrollerna syns Tova Magnusson, en av Sveriges mest respekterade skådespelare och regissörer, Birgitte Hjort Sørensen som tidigare har setts i Hollywoodfilmen Pitch Perfect och danska dramaserien Borgen samt Ardalan Esmaili från prisbelönta The charmer. I övriga svenska roller syns bland andra Karin Franz Körlöf från Vår tid är nu och Johan Rabaeus.

Oskar Söderlund och Morten Dragsted står för manus och producent är Rasmus Thorsen på Cosmo film. Den prisbelönade regissören Jesper W. Nilson regisserar de fem första avsnitten och Fredrik Edfeldt och Jörgen Bergmark övriga avsnitt.

Gråzon produceras av Cosmo Film i samarbete TV4, C More, TV2 Danmark, ZDFNeo, NRK Norge, SF Studios Sverige och Nadcon Film med stöd av Public Service Puljen, Svenska Filminstitutet, Copenhagen Film Fund, Creative Europe Programme of the European Union och Nordisk Film & TV Fond.

Premiär på C More den 22 februari.

För mer information, kontakta Malin Lindborn: malin.lindborn@cmore.se, 0735-331770