The Avengers, Berättelsen om Pi och Rust and Bone bland vinterfilmerna på C More

The Avengers, War Horse och Life of Pi finns i filmutbudet som gör årets mörkaste tid ljusare på C More.  Abonnenterna hittar också kritikerfavoriter som Bedragaren, Broken och Rust and Bone, svenska Små citroner gula och Mammas pojkar, Alec Baldwin på Cannes-äventyr och flera nya barnfilmer. Här är ett urval C More-premiärer i november och i december, inklusive julhelgerna. Om inget annat anges har de premiär 21.00 på C More First och C More First HD, och de finns även på C More Play där man kan titta på dem när man själv vill.

Berättelsen om Pi (30 nov) vann Oscar för foto, musik och specialeffekter, samt en statyett till Ang Lee som tolkat Yann Martells svårfilmade bok. Regidebutanten Nicholas Jarecki fick beröm för Bedragaren (6 dec), där Richard Gere spelar en affärsman som mörkar omständigheterna kring sin älskarinnas död. I Steven Spielbergs femfaldigt Oscarnominerade War Horse (annandag jul) försöker Albert (Jeremy Irvine) rädda sin häst som sålts till försvarsmakten och tvingats ut i första världskriget.
  The Avengers (2 nov) utgörs av superhjältarna Iron Man (Robert Downey Jr), Captain America (Chris Evans), Thor (Chris Hemsworth), Black Widow (Scarlett Johansson) och Dr Bruce Banner/Hulk (Mark Ruffalo). I Joss Whedons actionfilm är deras motståndare asaguden Loke. Downey Jr ses även som mästerdetektiven i Guy Richies Sherlock Holmes: A Game of Shadows (4 jan), där han får hjälp av sin bror Mycroft (Stephen Fry) samt spåkvinnan Simza (Noomi Rapace) i kampen mot Moriarty. Oscarbelönade James Marsh thriller Shadow Dancer (8 dec) utspelar sig 1993, då brittiske agenten Mac (Clive Owen) hindrar irländskan Colette (Andrea Riseborough) från att utföra bombdåd och istället övertalar henne att arbeta för MI15.

C More visar flera prisade filmer om mänskliga relationer. Oscarvinnaren Marion Cotillard spelar späckhuggardressören Stéphanie i Jacques Audiards Rust and Bone (5 jan). När hon råkar ut för en olycka kontaktar Stéphanie den småkriminelle ensamstående pappan Ali, och en kärlekshistoria tar sin början. Elvaåriga Skunk (Eloise Laurence) blir misshandelsvittne, och dras in i en laddad grannkonflikt på grund av vänskapen med offret, den udda Rick (Robert Emms), i Rufus Norris drama Broken (Trettondagen). Fernando ”Guds stad” Meirelles berättar om kärlekens nyckfullhet i 360 (3 nov). Mirka (Lucia Siposová) säljer sig till Michael (Jude Law) med oväntat resultat, samtidigt som hans fru Rose (Rachel Weisz) är otrogen, och sedan är förvecklingarna igång. I Daryl Weins komedi Lola versus (5 dec) är Joel Kinnaman Luke, som dumpar Lola (Greta Gerwig) tre veckor innan bröllopet.  Hon börjar dejta och undviker föräldrarnas (Debra Winger och Bill Pullman) goda råd. Ruby Sparks (7 nov), huvudpersonen i författaren Calvins (Paul Dano) bok, dyker upp i verkliga livet. Ruby (Zoe Kazan) vet inte om att hon är påhittad samt att Calvin ändrar hennes beteende när han skriver om henne. Regi Jonathan Dayton och Valerie Faris (”Little Miss Sunshine”).

”Filmbranschen är världens sämsta kärlekspartner - man blir om och om igen förförd och övergiven av den”. Alec Baldwin-citatet ger titeln åt Seduced and Abandoned (12 dec 22.35), en sorts dokumentär om filmindustrins blandning av konstnärskap och krassa affärer. Vi följer Baldwin och regissören James Toback som försöker få ett projekt finansierat under Cannesfestivalen och möter regissörer som Bertolucci, Coppola, Scorsese och Polanski samt James Caan, Jessica Chastain, Diablo Cody, Ryan Gosling och Diane Kruger i engagerande branschdiskussioner.

Juldagens svenska premiär är Ulf Malmros komedi Mammas pojkar, där Gunilla (Lotta Tejle) försöker hålla ordning på hårdrockande sönerna Oden (Johan Östling) och Thor (Björn Starrin) medan de slåss om Jenny (Mia Skäringer). Trettondagen 19.25 bjuder C More på Små citroner gula.  Efter att ha dumpats av pojkvännen och fått sparken öppnar kocken Agnes (Rakel Wärmländer) restaurang i Teresa Fabiks romantiska komedi efter Kajsa Ingemarssons boksuccé.

De yngre tittarna bjuds premiärer som animerade Sammys äventyr 2 (14 nov 19.25) och Happy Feet 2 (3 jan 19.15), samt Dagbok för alla mina fans - Usla utsikter (21 nov 19.25). Under julhelgerna visas en barnfilm varje dag vid fyratiden på C More First.

r  la fl 0 a Tejle) försöker hålla ordning på hårdrockande sönerna Oden (Johan Östling) och Thor (Björn Starrin) medan de slåss om Jenny (Mia Skäringer). Trettondagen 19.25 bjuder C More på Små citroner gula.  Efter att ha dumpats av pojkvännen och fått sparken öppnar kocken Agnes (Rakel Wärmländer) restaurang i Teresa Fabiks romantiska komedi efter Kajsa Ingemarssons boksuccé.

• film
  • c more play

C More Entertainment AB, den ledande leverantören av premiumbetal-tv-tjänster i Norden, erbjuder betal-tv och interaktiva tjänster under huvudvarumärket C More samt varumärkena C Sports och Filmnet. C More betal-tv finns hos alla betydande digital-tv-distributörer i Norden. C More erbjuder i Norden 27 C More-kanaler, i Norge och Danmark även CANAL 9, samt CANAL 8 SPORT i Danmark. C More Entertainment ägs till 65% av TV4-Gruppen och 35% av Telenor.