​The Revenant, Whiplash, Deadpool och Suffragette bland vinterfilmerna på C More

Filmvintern på C More inleds i början av december med Oscarbelönade The Revenant, varefter man kan streama titlar som The Dressmaker, Suffragette, Brooklyn, Whiplash, Deadpool och Louder Than Bombs. Här presenteras ett urval filmer som kommer till C More i december och januari.

Leonardo DiCaprio fick en efterlängtad Oscar för insatsen som pälsjägare i The Revenant (3/12), Alejandro González Iñárritus äventyrsdrama som även vann för bästa regi och foto. American Sniper (29/12) är Clint Eastwoods omtalade verklighetsbaserade actiondrama med Bradley Cooper som Chris Kyle, krypskytten från Irakkriget som har svårt att anpassa sig till vardagen. Jocelyn Moorhouses dramakomedi The Dressmaker (4/12) utspelar sig i 1920-talets Australien där Myrtle (Kate Winslet) återvänder till hemstaden med en symaskin och en agenda som blir tydligare efter hand.

Paul Thomas Andersons dramakomedi Inherent Vice (Nyårsafton 31/12) kretsar kring hippiedetektiven Docs (Joaquin Phoenix) pårökta sjuttiotalstillvaro. Josh Brolin, Owen Wilson, Reese Witherspoon och Benicio Del Toro medverkar också i filmatiseringen av Thomas Pynchons detektivroman. Jesse Eisenberg, Gabriel Byrne och Isabelle Huppert ses i Louder than Bombs (22/12), Joachim Triers hyllade drama om en splittrad familj som återförenas. Whiplash (11/12) av Damien Chazelle handlar om unge trumslagaren Andrews (Miles Teller) relation till sin sadistiske trumlärare (J.K. Simmons, som Oscarbelönades).

Meryl Streep och Carey Mulligan ses i Sarah Gavrons drama Suffragette (4/1), dramat om aktivisterna som kämpade för kvinnors rösträtt till varje pris i tjugotalets England. Svenska storstjärnan Alicia Vikander spelar en robot med oväntat mänskliga egenskaper i Alex Garlands sci fi-tonade dramathriller Ex Machina (5/1). Anton Corbijns film Life (2/1) handlar om vänskapen mellan en fotograf (Robert Pattinson) och blivande filmstjärnan James Dean (Dane DeHaan). Richard Linklater berättar i komedin Everybody Wants Some (6/1) om ett gäng collegestudenter på åttiotalet vars liv kretsar kring sport, musik och tjejer.

I John Crowleys Brooklyn (15/1), som Oscarsnominerades för bästa film, möter vi Eilis (Saoirse Ronan) som på femtiotalet lämnar fattiga Irland för ett nytt liv i New York. Ryan Reynolds har titlerollen i Tim Millers actionsuccé Deadpool (21/1), om en lika kaxig som vulgär legosoldat och superhjälte. Paul McGuigans rysare Victor Frankenstein (28/1) berättas ur medhjälparen Igors perspektiv, med James McAvoy i titelrollen och Daniel Radcliffe som Igor.

I vinterns barnfilmer hittar man några av ungarnas välkända vänner. Bland dem finns Alvin och gänget - gasen i botten (23/12), Paddington (julafton), och Kung Fu Panda 3 (21/1).

För mer information kontakta mona.holmquist@cmore.se 070 358 28 65

• film