Spelarenkät SM-Slutspelet: Tredje gången gillt för Skellefteå – medan HV71 floppar och åker ut direkt i kvartsfinalen

Närmare 60 procent av spelarna i SM-Slutspelet tror att Skellefteå tar hem guldet i sin tredje raka final, drygt 40 procent tror att mästarna från 2010, HV71, får respass redan i kvartsfinalen mot Linköping och Richard Wallin är den mest överskattade spelaren som man dessutom minst unnar ett SM-guld. Det visar C Mores årliga slutspelsenkät där 40 spelare från de åtta slutspelslagen deltagit. Dessutom förtäljer enkäten vem som anses mest oärlig.

I enkäten, som gjordes via telefonintervjuer under perioden 6-7 mars 2013, har fem spelare i varje slutspelslag anonymt svarat på 26 frågor. Spelarna har inte fått svara sitt eget lag eller egna lagkompisar eller tränare.

Övrigt ur enkäten:

·  Skellefteå tippas inte bara vinna guld, det är också det lag som hela 47,5 procent helst vill ska vinna om det egna laget misslyckas. Tråkigare är det för Färjestad som med samma siffror utnämns till laget spelarna helst inte vill ska få lyfta pokalen.

·  Linköpings tränare Roger Melin anses av spelarna vara den bästa tränaren i slutspelet. Melin fick 25 procent av rösterna.

·  En stor del i Skellefteås tippade SM-guld väntas grundseriens bäste poängplockare Bud Holloway bli. Kanadensaren tippas bli årets slutspelskung med 47,5 procent av rösterna – och det med en marginal på 37,5 procent till tvåan och lagkamraten Joakim Lindström.

·  Brynäs är det lag som utnämnts till minst förtjänta av sin slutspelsplats. 37,5 procent tycker inte att fjolårsmästarna förtjänar att spela slutspel. 10 procent tror även att laget kommer floppa i slutspelet.

·  Färjestads Richard Wallin tycks inte ha gjort sig några vänner i år. Lagkaptenen röstas fram till slutspelets mest överskattade spelare med 40 procent av rösterna, liksom den spelare man minst unnar ett SM-guld med 25 procent av rösterna.

·  Populärast bland spelarna tycks istället Skellefteås Jimmie Ericsson vara. 22,5 procent har valt ut SAIK-kaptenen till den spelare man mest unnar ett SM-guld, och 17,5 procent anser att Ericsson är den som höjer sig mest i slutspelet jämfört med grundserien.

·  I toppen av bråkstakeligan finns inga överraskningar. HV71:s Per Ledin röstades fram till den som är mest oärlig, medan Färjestads Ole-Kristian Tollefsen har tilldelats titeln ”slutspelets tuffaste” med bred marginal.

·  För att få uppleva den bästa slutspelsstämningen ska du bege dig till Göteborg och Scandinavium, där Frölunda har en hockeylada att vara stolta över.

Hela enkäten är bifogad.

För ytterligare information, kontakta:
Ulrika Westerberg, pressansvarig sporten C More, mob 070-745 93 14.

• elitserien ishockey
  • sm-slutspelet 2013
  • c more sport

C More Entertainment AB, den ledande leverantören av premiumbetal-tv-tjänster i Norden, erbjuder betal-tv och interaktiva tjänster under huvudvarumärket C More samt varumärkena C Sports och Filmnet. C More betal-tv finns hos alla betydande digital-tv-distributörer i Norden utom Viasat. C More erbjuder i Norden 27 C More-kanaler, i Norge och Danmark även CANAL 9, samt CANAL 8 SPORT i Danmark. C More Entertainment ägs till 65% av TV4-Gruppen och 35% av Telenor.