Pressmeddelande -

TaxiKurir är det första taxibolaget i Europa som tar ut två stycken Toyota Mirai vätgas bilar som taxi - med vatten som enda utsläpp

För första gången blir Toyota Mirai taxibil i Sverige. Toyota har levererat bränslecellsbilar till Taxi Kurir för fossilfria och bekväma taxitransporter i Stockholms-regionen. - För oss på TaxiKurir känns det naturligt att vi leder utvecklingen genom att välja framtidens fossilfria bränsle för våra taxibilar. Nu åker våra kunder med minimal miljöpåverkan och Taxi Kurir maximerar nyttjandegraden, säger Magnus Klintbäck VD Cabonline Stockholm där TaxiKurir ingår.

Bränslecellsbilen är en av världens första serietillverkade vätgasdrivna elbil. Genom en bränslecell omvandlas vätgas till elektricitet. Resultatet är helt fossilfria transporter med förstklassig komfort med vatten som enda utsläpp och de slipper dessutom långa laddtider av batterier.

Taxibilarna kommer att köras i Stockholms-regionen och eftersom bränslecellsbilen tankas med vätgas på endast några minuter kan Taxi Kurir maximera nyttjandegraden av taxibilarna för att erbjuda ännu fler kunder fossilfria resor.

Mer information om Toyota Mirai finns på denna länk

Taxibilarna ingår i ett EU-projekt som delvis finansierats av ”Fuel cells and Hydrogen 2 Joint Undertaking” enligt avtalet No.671438. Detta gemensamma projekt finansieras av EU-projektet Horizon 2020 för forskning och innovation, Hydrogen Europe och New European Research Grouping on Fuel Cells and Hydrogen (N.ERGHY).

• Transport

TaxiKurir är Skandinaviens största taxiorganisation med representation på över 230 orter i Sverige och Norge (NorgesTaxi). Vi är det ansvarstagande taxibolaget med flexibel service för företag, samhällsbetalda resor och privatpersoner runt om i Skandinavien.

TaxiKurir är en del av Cabonline Group, en av Europas ledande teknik- och serviceleverantörer till taxibranschen. Gruppen har ca 7 000 bilar i Sverige, Norge och Finland och utför drygt 20 miljoner resor per år.