Cambios styrelseordförande Göran Persson överlämnar forskningsutrustning till universitet på Sri Lanka

I egenskap av styrelseordförande och delägare i e-hälsoföretaget Cambio Healthcare Systems, överlämnade Göran Persson, tillsammans med andra styrelsemedlemmar, 40 toppmoderna datorer till ”University of Colombo School of Computing” vid en ceremoni i Sri Lankas huvudstad Colombo.

Cambio har i dag ca 200 anställda på sitt kontor i Colombo. De flesta arbetar med utveckling och test av mjukvara för bruk i sjukvården i Sverige, Danmark, Färöarna och Storbritannien.

25% av de anställda på Cambio i Colombo kommer just från University of Colombo School of Computing, och datorerna kommer i första hand att användas av de studenter som studerar det fjärde och sista året på universitetet.

– Det här är en viktig gåva. Universitetet utbildar majoriteten av samtliga som arbetar med IT på Sri Lanka, säger Göran Persson.

– Både universitetet, och den lankesiska IT-branschen, håller hög internationell standard. Vi vill med vår gåva ge de studerande ännu bättre förutsättningar till framgångsrika karriärer.

Om Cambio Healthcare Systems
Cambio Healthcare Systems utvecklar och levererar IT-system till landsting, regioner samt privata hälso- och sjukvårdsorganisationer i Sverige, Danmark och Storbritannien. Företaget grundades 1993 och har sedan dess drivit utvecklingen av e-hälsa på den nordiska marknaden och är idag en etablerad marknadsledande. Sjukvårdssystemet Cambio COSMIC har idag mer än 95 000 användare.

Tomas Mora-Morrison är VD för företaget som firar 20-årsjubileum i år, har över 300 anställda och kontor i Linköping, Stockholm, Reading UK, Århus och Colombo Sri Lanka. Våren 2012 blev riskkapitalbolaget Valedo delägare i Cambio Healthcare Systems. Före detta statsministern och partiledaren Göran Persson, arbetar med Valedo och har valts till styrelseordförande i Cambio Healthcare Systems.

För ytterligare information kontakta.
Terese Hedin, Marketing Manager, Cambio Healthcare Systems
Tel: +46 8 691 4901